Nastavení grafické karty v Mandriva Linuxu pomocí DrakX11

ikona-drakx11

Správné nastavení grafické karty je základním předpokladem nejen pro práci, ale především pro zábavu. V tomto díle seriálu o nástrojích Ovládacího centra Mandriva Linuxu se proto budeme zabývat dvěma nástroji, které v Mandriva Linuxu nastavují grafiku. První z nich se jmenuje DrakX11 a nastavuje přímo grafickou kartu, monitor či rozlišení. Druhý nástroj, Drak3D, upravuje nastavení pro akcelerovaný desktop s Compiz Fusion.

Nastavení grafického serveru s DrakX11

Stejně jako se o zvuk stará zvukový server, o grafiku se stará grafický server. V roce 2006 byl nasazen server, který se jmenuje X.org a v dnešní době stejný server najdete v každé nejen linuxové distribuci. Nástroj DrakX11 na druhou stranu najdete pouze v Mandriva Linuxu. Nástroj DrakX11 se často také nazývá XFdrake.

Nastavení grafického serveru se stejně jako předešlé dva nástroje, kterým jsme se věnovali v minulých dílech, nachází v sekci Hardware. Stačí následně kliknout na ikonu Nastavit grafický server a zobrazí se hlavní rozhraní aplikace.

Hlavní okno aplikace DrakX11

Hlavní okno aplikace DrakX11

DrakX11 je jedna z několika aplikací z rodiny aplikací drak-, která je naprogramovaná tak, aby nepotřebovala grafické prostředí. Občas se může stát, že se při experimentování “podaří” nastavit systém tak, že pokus o start grafického serveru skončí chybou. Stačí se tak přepnout do libovolné konzole tty1 až tty6, což se dělá klávesovou zkratkou [Alt+Ctrl+F1] až [F6], přihlásit se jako root a napsat příkaz drakx11. Zde již máte možnosti menu stejné, na jaké jste zvyklí z grafického rozhraní, jen o něco méně elegantní 🙂

Textové rozhraní programu

Textové rozhraní programu

Nastavení ovladače grafické karty

Správná volba ovladače je prvním a základním krokem k úspěšnému nastavení grafického serveru X.org. Výběr ovladače se provádí v menu s označením Grafická karta.

Volba driveru pro X.org grafický server

Volba driveru pro X.org grafický server

Určit správný driver, jak jsem psal, je velmi podstatné, proto jsou zde dvě možnosti, jak určit ten správný. První možností je určení dle výrobce grafické karty. Takto je to řazeno v první kategorii s označením Vendor. Český překlad tohoto slova je prodavač, ale v tomto kontextu to znamená právě výrobce chipsetu. Grafická karta, stejně jako celý počítač, se totiž skládá z několika komponent jako grafický procesor (onen grafický chipset), paměti a další. Nejpodstatnější je poté právě grafický procesor, podle kterého se poté vybírá onen driver. Může se tak stát, že na dvě karty od různých výrobců využijete stejný ovladač – obě karty mají stejný grafický procesor. Někteří výrobci grafických karet jako celků totiž pouze skládají jednotlivé komponenty na jednu desku.

Nejste-li si jistí, který chipset máte, podívejte se do specifikace svého počítače. Je-li uvedena grafická karta, bývá snadné dohledání na stránkách s touto kartou – obvykle mi v tomto případě dopomáhají internetové obchody. Druhé a možná i rychlejší místo, kde najít informace o chipsetu, je již dříve popisovaný nástroj HardDrake.

Druhá kategorie nazvaná Xorg je seznam všech v distribuci dostupných driverů. Je řazen abecedně dle jména driveru. Výjimečně se může stát, že váš chipset potřebuje jako ovladač jiný driver – například kvůli chybě, kterou se hlásí systému jako jiný chipset, než ve skutečnosti je. Při troše hledání pak není obtížné dohledat jméno správného driveru a lehce jej v této volbě vyberete. Funguje zde ovšem také automatická detekce chipsetu, takže máte vhodný driver obvykle již předvybraný.

Nastavení grafických karet s chipsetem nVidia a ATI

Šedá teorie, barevná je praxe. Instalátor sám je s to vybrat ten nejvhodnější ovladač pro vaši grafickou kartu. Výjimkou jsou grafické karty firem nVidia a ATI. Problém je paradoxně v tom, že výrobce sám vyvíjí drivery pro tyto grafické karty. Z licenčních důvodů ovšem není možné, aby se tyto drivery nacházely na instalačních médiích. Po instalaci nastavte zdroje – postup je popsán například na naší wiki na stránce Nastavení softwarových zdrojů (repozitářů). Pak stačí spustit nástroj DrakX11 a kliknout na volbu driveru. Potvrdíte ten, který již je vybraný. Poté, co potvrdíte ovladač volbou OK, zobrazí se dotaz, zda chcete použít dostupný proprietární ovladač.

Dotaz na proprietární ovladač

Dotaz na proprietární ovladač

Po potvrzení dotazu se stáhne proprietární ovladač, s nímž dostanete k dispozici plnou podporu například akcelerovaného desktopu a dalších pokročilých funkcí, poskytovaných vaší grafickou kartou.

Nastavení monitoru

Jakožto zařízení poskytující onu vizuální interakci mezi uživatelem a počítačem je monitor další z podstatných zařízení. Nastavení monitoru je obdobné jako u nastavení grafické karty. Zase je zde členění podle dodavatele, a nebo obecný monitor. Obecně se doporučuje nechat nastavení od instalátoru.

Možnosti výběru monitoru v nástroji DrakX11

Možnosti výběru monitoru v nástroji DrakX11

Pokud znáte přesné specifikace monitoru a jste rozhodnutí nespoléhat na automatiku při instalaci, je možnost nastavit si vlastní hodnoty monitoru. Dbejte ovšem prosím varování a tuto volbu použijte pouze tehdy, pokud víte, co děláte.

Možnosti nastavení vlastních frekvencí

Možnosti nastavení vlastních frekvencí

Přesné frekvenční intervaly zadávejte jen tehdy, pokud přesně víte, co děláte. Já sám mám u všech monitorů ponechánu výchozí volbu.

Nastavení rozlišení a barevné hloubky

Rozlišení obrazu popisuje, kolik obrazových bodů bude na monitoru vykresleno. Stojí za povšimnutí, že při vyšším rozlišení je písmo menší, ale vykreslování je jemnější a ostřejší. Obecně se dá říci, že vyšší rozlišení dělá obraz vizuálně přitažlivějším za cenu menšího a tedy hůře čitelného písma.

Při výběru je opět nutné respektovat možnosti monitoru, jako je maximální rozlišení či poměr stran. Je samozřejmé, že širokoúhlý monitor vyžaduje jiné rozlišení než monitor běžný.

Nastavení rozlišení a barevné hloubky obrazovky

Nastavení rozlišení a barevné hloubky obrazovky

Barevná hloubka je poslední z parametrů, jež mají vliv na výsledné zobrazení. Je známé, že pokud se mezi bílou a černou barvu vloží 190 stupňů šedé, pak lidské oko nerozliší jednotlivé stupně od sebe a bude výsledek vnímat jako plynulý. Monitor pracuje obráceně a v barvách. Monitor, respektive grafická karta, je s to vykreslit různý počet barev. Celkový počet barev, které je možné vykreslit, se poté nazývá barevnou hloubkou. Udává se obvykle v bitech, přičemž celkový počet je vždy v mocninách čísla dva.

Jeden příklad za všechny: bitová hloubka 24 bitů odpovídá 16 milionům barev.

Test

Velmi podstatná, ne-li nejdůležitější volba. Při každé změně nastavení si pomocí tohoto tlačítka můžete překontrolovat, že nastavení je správné. Toto funguje i tehdy, pokud pracujete v textovém režimu.

Volby

Zde se dají aktivovat pokročilé volby, jako je zapnutí kompozice či automatické spuštění při startu počítače. Volby grafické karty závisejí na konkrétních možnostech a schopnostech vaší grafické karty a jejího ovladače.

Nastavení akcelerovaného desktopu s nástrojem Drak3D

drak3d-ikonaKrásná kostka, sníh i déšť na ploše či akvárium, v němž se prohánějí ryby. To vše a mnohé další jsou prvky, které přináší akcelerovaný desktop. Nejen že poskytuje mnohé efekty, ale i ulehčuje práci procesoru, neboť vykreslování všech oken, plochy a dalších komponent předává grafické kartě. Procesor se tak může plně věnovat výpočtům programů místo výpočtům zobrazení.

Nástroj spuštění akcelerovaného desktopu se v Mandriva Linuxu jmenuje Drak3D. Spustí se přes ikonu Nastavit 3D efekty grafického pracovního prostředí v Ovládacím centru Mandriva Linuxu.

Další možnost spuštění je přes správce sezení, kdy se jako sezení vybere právě položka Drak3D.

Možnosti volby akcelerovaného desktopu

Možnosti volby akcelerovaného desktopu

V hlavním okně aplikace máte na výběr tři možnosti:

  • Bez 3D efektů grafického prostředí
  • Metisse
  • Compiz Fusion

Metisse

Metisse je v dnešní době již značně překonaný okenní manažer. Byl vyvinut speciálně a pouze pro Mandriva Linux 2007.1 a je do značné míry odlišný od klasické kostky.

Compiz Fusion

Compiz Fusion již přináší vše, co jste si přáli mít, od plamenné myši až po třepotající se okna, a to vše v plném rozlišení a reálném čase. Po zvolení této možnosti vás systém vyzve k instalaci několika potřebných balíčků. Jakmile jsou nainstalovány, jsou nabídnuty i další dvě pokročilé volby nastavení přístupu ke grafické kartě. Systém se při instalaci rozhodne pro tu výhodnější pro váš hardware – buďto vestavěnou podporu, nebo Xgl.

KDE 4

Pokud používáte grafické prostředí KDE 4, pro spuštění grafických efektů plochy nepoužívejte nástroje Drak3D, resp. zde akceleraci vypněte. KDE 4 má implementovánu vlastní podporu pro akceleraci plochy a s Compiz Fusion občas nepracuje zcela správně (a vůbec jej nepotřebuje).

6 Comments

  1. Petr | 16.06.2009 | 00:39 | Odpovědět

    Zdravím,

    nejsem si jistý tou volbou pro KDE4. Je pravda, že má svoje efekty, ale není to Compiz. Těch efektů je daleko méně. Mě osobně pracuje KDE4 s Compizem bez problémů.

  2. Peťoš Šafařík | 16.06.2009 | 11:03 | Odpovědět

    Na našem foru jsme těchto problemu resili mnoho! Ver, ze to je na zaklade zkusenosti.

  3. Ivan Bíbr | 17.06.2009 | 11:46 | Odpovědět

    >Na našem foru jsme těchto problemu resili mnoho! Ver, ze to je na zaklade zkusenosti.

    To ano, ale většina z nich byla způsobena současným zapnutím efektů v KDE4 a Compizu, jestli se dobře pamatuji. Což je problém na straně uživatele.

    Podle webu Compizu by to spolu chodit mělo, ale nikdy jsem to nezkoušel. Základní nastavení efektů v KDE4 mi totiž připadá dalekou použitelnější (řekněme dostatečně střízlivé) na práci…

  4. Peťoš Šafařík | 17.06.2009 | 11:51 | Odpovědět

    >To ano, ale většina z nich byla způsobena současným zapnutím efektů v KDE4 a Compizu, jestli se dobře pamatuji.

    no, to uz nevim. Jen si pamatuji, ze jsme to ‘vypinali’.

  5. Tom | 18.07.2010 | 15:47 | Odpovědět

    Dobrý den,

    rád bych poprosil o drobnou radu k nastavení grafiky. Snažil jsem se sám, ale zatím se mi nepodařilo problém vyřešit.

    Rád bych připojil k ntb (HP Compaq nx6310) externí monitor s jiným rozlišením, než je monitor interní. Ve chvíli, když externí monitor připojím, pouze se zduplikuje výstup interního. I při stisknutí tlačítka Identifikovat výstupy se na obou monitorech zobrazí oba kódy. Jakmile tedy nastavím jiné rozlišení na jednom z monitorů, změní se i na druhém. Lze to nějak vyřešit? Hardware by to podporovat měl, s jiným systémem to fungovalo. Předem děkuji za radu.

    1. Ivan Bíbr | 19.07.2010 | 10:58 | Odpovědět

      Musíte sem napsat nejlépe verzi Mandriva Linuxu, typ grafické karty, použití prostředí atd. – bez těchto detailů se těžko radí.

      Když kliknete v uvedeném nástroji na Volby, objeví se nabídka několika věcí, z nichž jedna by měla být “Povolit dvojí zobrazení na externím monitoru” nebo něco podobného (píšu z hlavy). Pak můžete nastavit dvě nezávislé obrazovky právě v nějakém tom klikátku, které používáte/popisujete.

      Když tam ta volba nebude, tak použití ovladač toto nepodporuje. V tom případě bude třeba grafiky znovu nastavit a povolit “proprietární” ovladač – konfigurátor to sám nabídne. Platí to pro karty ATI/NVIDIA. No a dva monitory se pak povolují přímo v programu dodaném s tou grafikou.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře se musíte nejdříve přihlásit. Login