Úprava RAW fotek z digitálních zrcadlovek v Linuxu — Proč RAW?

ikona-fotoaparatRawTherapee a UFRaw jsou programy pro úpravu fotek z digitálních zrcadlovek. Ovšem nenechte se mýlit, nejedná se o žádný “další software pro fotky”, jakého je všude okolo mnoho a mnoho. Tyto programy zpracovávají snímky formátu RAW — tedy nezpracovaná, neupravená a nijak nekomprimovaná data přímo z CMOS (dříve CCD) čipu digitální zrcadlovky. Samotnému formátu RAW se budeme věnovat v tomto díle seriálu, v dalších si představíme zmíněné dva programy: RawTherapee a dcraw(anglicky), respektive jeho grafické nástavby UFRaw.

Co je to RAW a proč jej vůbec používat?

Rychlá odpověď by zněla: pořídíte-li si digitální jednookou zrcadlovku, poté práce bez RAW znamená pouze vyhozené peníze.

A nyní trochu podrobněji. V případě klasické fotografie jsou dva možné přístupy. První je, že si pořídíte instantní fotoaparát — polaroid, kde stisknete spoušť a fotoaparát snímek rovnou vyvolá a z fotoaparátu vyjede hotový snímek. Druhá možnost, jak fungují klasické fotoaparáty, je fotografování na film, který založíte do přístroje, fotíte a jakmile je film plný, vyvoláte jej. Nyní nebudeme připouštět možnost oněch “fotolabů”, což je jakýsi kompromis mezi výše zmíněnými přístupy. V případě, že používáte “polaroid”, je vaší jedinou starostí stisknutí spouště ve vhodnou chvíli (ti ambicióznější se vynasnaží i o vhodnou kompozici záběru). Druhý přístup vede k mnohem lepším výsledkům, leč za cenu větší práce, neboť už jen příprava záběru si vyžádala nastavení clony a uzávěrky (citlivost filmu byla po založení filmu již neměnná). Po nafocení přišla práce větší a pro některé otravnější, pro mnohé ovšem teprve nyní začala ta pravá “tvůrčí činnost”: vyvolání filmu neboli převedení z negativu na pozitiv — papírovou fotografii. Zde bylo potřeba trpělivosti, zručnosti, znalostí a v neposlední řadě i praxe a zkušeností.

Joseph N. Niepce: Pohled z okna na Le Gras -- nejstarší dochovaná fotografie; zdroj: cs.wikipedia.com

Joseph N. Niepce: Pohled z okna na Le Gras -- nejstarší dochovaná fotografie (1826); zdroj: cs.wikipedia.com

Proč takto dlouhý úvod o klasické fotografii, když článek je o digitální fotografii? Neboť i v případě digitálním existují “polaroidy” a “kinofilmové” fotoaparáty, jen se o nich mluví jako o “kompaktech — fotoaparát bez výměnných objektivů” a “DSLR — digitálních zrcadlovkách“. Budeme-li v započaté analogii pokračovat, poté by “hotová vyvolaná fotografie” měla svou digitální podobu zvanou soubor “JPEG.” A co je onou analogií k políčku na kinofilmu? Tu bychom našli v RAW souborech. RAW soubor v podstatě není žádným souborovým formátem, nýbrž kategorií, stejně tak jako “video soubor”, kam bychom mohli zařadit soubor AVI, MPEG a mnohé další. V případě DSLR se přípona liší podle výrobce zrcadlovky. Zatímco zrcadlovky firmy Canon ukládají RAW snímky do souborů s příponou CR2 či CRW, Nikon má NEF a Olympus má ORF. Jedno mají ale tyto soubory společné: navzdory příponě se jedná o nezpracovaný, neupravovaný, surový (z anglického “raw” — surový) záznam hodnot jednotlivých pixelů tak, jak je zachytil snímač.

A konečně poslední krok v analogii je zpracování. V klasické fotografii na kinofilm jste potřebovali zvětšovák, vývojku, ustalovač, dostatek místa v koupelně použité jako temná komora (pamětníci se nyní určitě usmívají). I v případě digitální fotografie potřebujete něco víc než jen “digitální podobu fotoalba, kam si budete lepit své výtvory”, míněn běžný software pro správu fotek. Budete potřebovat nástroj pro vyvážení bílé, korekci šumu, úpravu barev, případně další práce jako úpravu barevné křivky a podobně. Jedním z těchto nástrojů je i RawTherapee, jejž si představíme v seriálu.

Pokud fotíte do RAW snímku a fotoaparát máte nastaven na černobílou fotografii, je možné z RAW snímku zrekonstruovat poměrně jednoduše zpět barevnou fotografii — s JPEG snímkem již je nutná profesionální pomoc.

Díky těmto všem možnostem je fotografování do RAW formátu nezbytností pro profesionály a velmi časté u nadšených a znalých amatérů — neboť tento dává mnohem širší možnosti realizace než je práce s běžným kompaktním fotoaparátem. Většina moderních digitálních zrcadlovek umožňuje i ukládání do obou formátů zároveň, tj. RAW i JPEG. V případě, že se fotografie “povede”, je možné ji zpracovat jako RAW snímek. V opačném případě, kdy se jedná pouze o momentku či běžnou fotografii, není další práce na fotografii potřeba. Tuto možnost již mnoho let využívám ke své plné spokojenosti — mnohdy i fotografie, ve chvíli stisknutí spouště mdlá, se může proměnit v naprosto jedinečnou a neopakovatelnou. Stejně tak i v množství (například svatebních) fotek se může objevit taková fotografie, kdybyste možnosti RAW upotřebili.

Nastavení RAW ve fotoaparátech Canon, zde konkrétně Canon 30D. Volba RAW+L značí ukládání v RAW a zároveň v JPEG s vysokou kvalitou

Nastavení RAW ve fotoaparátech Canon, zde konkrétně Canon 30D. Volba RAW+L značí ukládání v RAW a zároveň v JPEG s vysokou kvalitou

V poslední době dochází k razantnímu zlevnění digitálních jednookých zrcadlovek stejně tak jako většiny elektroniky na trhu, proto je možné stále častěji potkat lidi vlastnící digitální zrcadlovku. Oč smutnější je zjištění, že 90 % z nich fotí do formátu JPEG — čili do formátu, jenž při sebemenší úpravě výrazně ztrácí na kvalitě. Dalším smutným faktem je skutečnost, že mnozí si pořídí tělo fotoaparátu za dvě desítky tisíc, ale fotí se setovým objektivem, neboli si pořídí autobus, aby jednou za čas vzali své dvě děti a manželku na výlet do města.

Tímto článkem bych rád apeloval na ty, kteří si již zrcadlovku pořídí, aby si uvědomili, že na focení “instantních fotek” jsou zcela jiné přístroje a že nyní mají možnost tvořit fotografie, které s kompaktním digitálním fotoaparátem nikdy nevytvoří.

V příštím díle se již budeme věnovat prvnímu z dvou zmiňovaných programů a programu UFRaw.

12 Comments

  1. Kompakty mají taky RAW | 21.09.2009 | 21:32 | Odpovědět

    Já tedy mám zatím jen zrcadlovky na film, ale na běžné každodenní focení jsem si pořídil kompakt. Ale dal jsem se pozor, aby byl vybavený RAW formátem (např. Panasonic/Leica). Ukládá dá to surové snímky do souborů s koncovkou .raw (jak originální). Navíc, nejen zrcadlovky mají výměnné objektivy. Třeba taková Leica M8, M8.2, M9, Panasonic Lumix GF1.

  2. Bludy (tak trošičku ....) | 21.09.2009 | 22:10 | Odpovědět

    Článek se snaží o mnoho věcí najednou – podstatná fakta jsou PŘÍLIŠ zahuštěná a pro neznalého vzniká dokonalý guláš.

    1) RAW (a klony) se používají z důvodu exportu “surových” dat z čipu. Souhlas. Toto má ovšem dalekosáhlé následky – nevadí nevyvážená bílá, dá se “zachránit” špatná expozice až o 3 EV …Zde je hlavní důvod použití formátu dat RAW.
    2) Novější zrcadlovky produkují dostatečně veliké JPEG soubory na relativně solidní úpravy (Canon EOS 7D má rozlišení 18 MPx !!!) (rozhozenou bílou a špatnou expozici ovšem tímto nedohoním …..)
    3) Nové zrcadlovky umí ukládat zároveň JPEG a RAW.
    4) Už VŮBEC NENÍ PRAVDA, že do formátu RAW umí ukládat jen drahé zrcadlovky – umí to každý vyspělejší kompakt.
    5) Setové objektivy NELZE házet do jednoho pytle – zavrhnout. Na výběr jsou různé kombinace …..ne jen jedna.

    Je skutečností, že “pravou” zrcadlovku si pořídí někdo, kdo již o focení něco ví.
    Na druhé straně je fakt, že osobně znám fotografy se zrcadlovkou, kteří fotí do JPEG v plně autonatickém režimu. A jsou spokojeni. Ono jaksi nejde jen o expozici, ale i např. o hloubku ostrosti. A tu jinak než kvalitním objektivem nedostanu. Toto kompakt prostě z PRINCIPU nemůže zvládnout ….
    A kompakt nezvládá rychlé a přesné zaostření bez prodlevy namáčknutí spouště ……(např. sport obecně ……rychlé děje)

    A na závěr dotaz na autora – Vy umíte z černobíle uloženého JPEGu vytvořit barevnou fotografii? Já tedy jaksi ne ….

    viz citace článku : Pokud fotíte do RAW snímku a fotoaparát máte nastaven na černobílou fotografii, je možné z RAW snímku zrekonstruovat poměrně jednoduše zpět barevnou fotografii — s JPEG snímkem již je nutná profesionální pomoc.

    Nepřesnost č.2 – RAW NEZAJÍMÁ nastavení fotoaparátu – RAW JSOU DATA exportovaná přímo z čipu ……a uložená BEZ úprav na paměťové medium! Nic se “nerekonstuuje” …..nemá co!

    S pozdravem
    Mirek

    1. Peťoš Šafařík | 21.09.2009 | 23:11 | Odpovědět

      > Článek se snaží o mnoho věcí najednou – podstatná fakta jsou PŘÍLIŠ zahuštěná a pro neznalého vzniká
      > dokonalý guláš.

      Je to úvod. Článek si neklade za cíl být kompletoriem o RAWu. Proto je článek prošpikován odkazy.

      Nyní k jednotlivým bodům:
      1.) nepsal jsem, že tomu je jinak
      3.) tohle je v článku zmíněno, ba ani to není poznámka, ale čisté tělo článku:
      viz: Většina moderních digitálních zrcadlovek umožňuje i ukládání do obou formátů zároveň, tj. RAW i JPEG…
      4.) Tohle jsem nevěděl, je to pro mě novinka — kompakty jsem nikdy neměl a, přiznám se, ani se o ně nijak nezajímal.

      > Je skutečností, že „pravou“ zrcadlovku si pořídí někdo, kdo již o focení něco ví.
      Právěže ne. Mnozí si raději pořídí za stejné peníze zrcadlovku, protože s tím přece fotí “profici” Clanek si ani nekladl za cil vysvetlit rozdil mezi kompaktem a zrcadlovkou. Je to jen a pouze úvod do toho, proc používat RAW.

      Odpověď autora tazateli: ne, neumím. A ani jsem to nezkoušel, na druhou stranu některá fotostudia tvrdí, že to zvládnou.

      >RAW NEZAJÍMÁ nastavení fotoaparátu
      to je i formát FITS. Jednotlivé formáty “raw” se liší v tom, JAK jsou data ve formátu uložena (jde první R, G, B kanál? Je pixel 0:0 v levo dole? Nebo pravo nahoře? Nebo jde první hlavicka? A _TOTO_ se v jednotlivých “RAW” formátech liší.
      Například viz. wikipedia:
      http://en.wikipedia.org#wiki/Raw_image_format#File_contents

      Tento článek NENI pro profi-fotografy. Ani pro Ty, kteří v tom “umí chodit”. Je to informační sumarizace toho, proč používat vůbec RAW. Je to první článek k softu pro zpracování RAWu v Linuxu. Kdybych chtěl napsat článek o RAWu pro fotografy, nedám jej sem, ale na nějaký web o fotografii. Ne o Mandriva Linuxu.

      Peťoš

    2. Peťoš Šafařík | 23.09.2009 | 08:44 | Odpovědět

      >Nepřesnost č.2 – RAW NEZAJÍMÁ nastavení fotoaparátu – RAW JSOU DATA exportovaná přímo z čipu ……a uložená BEZ úprav na paměťové medium! Nic se „nerekonstuuje“ …..nemá co!

      Nedalo mi to a prozkoumal jsem zdroják z dcrawu. Každý “RAW” je jiný. Jestli umíte programovat, mrkněte se na zdroják. Poznáte… Takže tohle je přesnost.

  3. raw | 22.09.2009 | 10:16 | Odpovědět

    Mám Nikon D60 a pořídil jsem si ho hlavně proto, že jsem chtěl kvalitní fotky a kvůli komfortu ovládání. “Zoomovat” pomocí tlačítka mi přijde dost nepohodlné a zdlouhavé.

    Většinu času fotím na automat, protože ve většiny situací nejsem schopen tak rychle měnit nastavení a když si chci hrát a mám čas, tak používám manuál. Proto si nemyslím, že používání automatu je divné.

    Běžně fotím do jpg a na většinu věcí to stačí. Ano jpg je znatelně horší než raw, ale potřebuji ho tak v 10% případů kdy zapínám jpg + raw (nef).

    Ale nějak jsem nepochopil s tím, že se nastavení do rawu nepromítne. Když si nastavím vyvážení bílé, tak to vypadá stejně v jpg i v rawu.

    PS: nemyslím si, že CCD je zastaralý, jak to vyplívá z článku. CMOS ma jedinou výhodu v tom, že je rychlý a může být použit ve fullHD. Jinak je ve všech parametrech herší než CCD (šum, hustita bodů, …)

    1. Peťoš Šafařík | 22.09.2009 | 10:28 | Odpovědět

      Jedna věc je “uložení dat v RAWu” a další je jejich interpretace. Spolu s daty z CCD uložena i informace o “vyvážení bílé”, barvách a mnohých dalších tak, že prohlížeč na základě těchto informací je s to zobrazit fotku tak, že VYPADA jako JPEG. Ale zatímco s JPEGem toho už moc nenaděláte (post-edit), tak s RAWem jste s to opravit špatnou expozici (jak piše mirek tak až o 3eV), špatné vyvážení bílé, “přetečené pixely” a mnohé další. Neboli, kdyz si nastavim spatne nastaveni bile a obrazek ulozim do JPEG, uz to bude tak navěky. Zatímco v RAWu to jednoduchým táhlem upravíte “správně”
      A já nenapsal, že CCD je zastaralý, ale že se používal dříve, teď se dělají foťáky s CMOS čipem, CCD se jen tak nevidí… (edit: CCD snímače se používají v astronomických podmínkách (na dalekohledech a družicích), kde se zas až tak nehraje na šum a rychlost vyčítání, ale na minimum šumu; v klasické fotografii je ale podstatnější rychlost…)

    2. CCD vs. CMOS | 22.09.2009 | 10:39 | Odpovědět

      “PS: nemyslím si, že CCD je zastaralý, jak to vyplívá z článku. CMOS ma jedinou výhodu v tom, že je rychlý a může být použit ve fullHD. Jinak je ve všech parametrech herší než CCD (šum, hustita bodů, …)”

      V tomto nemáte pravdu. Hlavní a nespornou výhodou CMOS oproti CCD jsou mnohonásobně nižší výrobní náklady a o nich se odvíjející cena. Další výhodou je větší dynamický rozsah CMOS a o to u chipu v profi zrcadlovkách jde na prvním místě. Sice máte pravdu, že CMOSy mají větší šum než CCD, ale ten se díky CMOS konstrukci jednoduše odečte 😉

  4. Aminux | 24.09.2009 | 16:45 | Odpovědět

    Pro zajímavost.
    RAW si můžete vyzkoušet i na Canonech které oficiálně RAW nepodporují(S2, S3, A). A to díky CHDK firmware. Více třeba zde:
    http://www.abclinuxu.cz/blog/perkele/2008/1/chdk-firmware-pro-fotoaparaty-canon
    http://www.stud.fit.vutbr.cz/~xkalab00/chdk:start
    http://forum.grafika.cz/read.php?47,3029922

  5. Raw Therapee a Mandriva | 12.10.2009 | 11:39 | Odpovědět

    Raw používám už dlouho, právě tak, jako program Raw Therapee. Bohužel nějak nejsem schopen ho naroubovat na svoji Mandrivu (2009.1). Asi umím lépe upravovat fotografie, než programy. Je nějaká pomoc?

    1. Peťoš Šafařík | 12.10.2009 | 11:50 | Odpovědět

      Jsou připraveny články, které se budou věnovat UFRawu(2) a pak RawTherapee(ještě nevím, kolik jich bude). Instalaci se věnovat určitě budu. Ve zkratce. Stáhnout http://www.rawtherapee.com/?mitem=3 odtud správnou verzi, tj. 32 nebo 64bitovou podle Mandriva Linuxu. Rozbalit a v rozbaleném adresáři je soubor jménem ‘rt’. Pravým myšítkem na ten soubor klepnout> práva > přidat právo ke spuštění (pokud je již zatržené, tak je to dobré a nechat). Pak již jen na toto klepnout, RawTherapee se pak spustí.

  6. DNG | 12.10.2009 | 17:08 | Odpovědět

    Já si pořídil Pentax K20D, kterej umí ukládat do vlastního RAW formátu i do otevřeného DNG od Adobe.

  7. výhody RAW? | 19.12.2010 | 23:18 | Odpovědět

    Článek může být přínosný pro začátečníka, ale vypadá to, jako kdyby formát RAW byl pro kvalitní fotku jediný možný a kdo ho na svém foťáku nemá, neudělá dobrý obrázek. Začátečníka to může spíše dezinformovat. Uvědomme si možnosti formátů JPG a RAW. Čidlo foťáku má na každou základní barvu např. 12 bitů, tedy rozliší 4096 úrovní jasu. Formát JPG (předpokládejme nízkou kompresi téměř bez ztráty kvality) má na každou barvu 8 bitů (256 úrovní). Signál čidla je převeden přes nelineární křivku na hloubku barev 8 bitů. Při převodu se provedou barevné korekce. Formát RAW stejně nakonec převedeme do JPG, aby byla dále použitelná.
    – Pokud fotku v JPG nepotřebujeme dál editorem korigovat, je úplně jedno, jestli převod udělá foťák (je to bez práce, fotka je hotová a zabere méně místa), nebo to děláme ručně. Menší korekce převodní křivky taky nevadí, pokud fotku (pro archivaci, pro web) zmenšujeme. Po korekci křivek se sice v histogramu musí objevit díry, ale zmenšením se sousední pixely zprůměrují a díry zmizí. Nelze dohánět křivky nebo EV o moc, ta informace na fotce není. Takových fotek dělám většinu.
    – Pokud chci využít plný rozsah jasů co dá čidlo, pak použiju RAW. Sám se musím postarat o korekci bílé, zvolit převodní křivku. Je to práce navíc a vyplatí se jen pokud jsem fotil za extrémních světelných podmínek, nebo pokud mi na fotce extra záleží a chci jí zachovat v plném rozlišení.

Napsat komentář

Pro přidání komentáře se musíte nejdříve přihlásit. Login