Úprava RAW fotek z digitálních zrcadlovek v Linuxu — RawTherapee #3

raw-rawtherapee-logoRawTherapee je zdarma poskytovaný software pro úpravu fotografií. V předminulém díle jsme si jej představili a ukázali si základní koncept práce v něm a minule jsme ukazovali, jak si poměrně jednoduše poradit s podexponovanými a především přeexponovanými pixely. V dnešním díle si ukážeme některé kouzla s barvami, jako například změna tonality snímku, úpravy barevných kanálů či převedení snímku do šedé škály.

Spustíte-li RawTherapee, dostanete k dispozici poměrně širokou paletu nejrůznějších nástrojů. Všechny jsou v pravé části obrazovky na jednotlivých tematických kartách. V minulém díle jsme se podívali na kartu Expozice. Přeskočíme kartu Detaily, které se budeme věnovat příště, a podíváme se na možnosti karty Barvy.

Vyvážení bílé

Ačkoli je toto asi nejpodstatnější položka pro běžné zpracování fotografií, nebudeme se jí již moc věnovat. Pokud jste nečetli dřívější díly, podívejte se do předešlého dílu Úprava RAW fotek z digitálních zrcadlovek v Linuxu — UFRaw #1, kde se vyvážení bíle věnujeme. RawTherapee nemá oproti UFRawu žádný předdefinovaný profil pro správu vyvážení bílé. Stejně jako UFRaw (a snad každý RAW editor, který známe) nabízí dvě automatické metody vyvážení bíle: dle Fotoaparátu a Automatické. Na rozdíl od UFRawu se automatické vyvážení dost často liší od toho, které je nastaveno z fotoaparátu. Třetí metoda vyvážení bílé ve snímku je Vlastní nastavení. V tomto režimu můžete také použít kapátko pro určení Bílého bodu. Pokud si nastavení chcete udělat kompletně sami, máte k dispozici dvě táhla: barevnou teplotu a odstín.

Porovnání vyvážení bílé z fotoaparátu a pomocí automatiky Rawtherapee

Porovnání vyvážení bílé z fotoaparátu a pomocí automatiky RawTherapee na snímku západu slunce nad vodní hladinou

Míchání kanálů

Tato funkce se využívá pro docílení speciálních barevných efektů. Pokud si tuto nabídku zobrazíte, uvidíte tři trojice táhel. V každé kategorii, tj. Červená:, Zelená: a Modrá: jsou tři. Tyto tři kategorie reprezentují tři barvy obsažené v každém pixelu RGB snímku. Jak jistě víte, tak RGB barvy jsou složeny právě ze tří složek, červené, zelené a modré. Úpravou těchto hodnot jednoduše upravíte poměr mezi těmito třemi složkami v procentech. Můžete tím tedy upravit tonalitu a celkové barevné vyznění snímku (to, že se mi toho nepovedlo dosáhnout, neznamená, že to nejde ;) )

Jednotlivá táhla k míchání barev v pixelu

Jednotlivá táhla k míchání barev v pixelu

Jediné místo, kde jsem našel využití těchto táhel, je při převodu fotografie do šedé škály. Pomocí úpravy jednotlivých kanálů totiž můžete zvýraznit některé barevné prvky. Na následující dvojici fotografií v šedé škále jsem jednu jednoduše (jak si ukážeme záhy) převedl do šedé škály a uložil. Druhá bylo zpracována právě pomocí míchání kanálů, aby vynikly právě červené bobule na zeleném pozadí.

Musím se přiznat, že si nejsem moc jistý, zda-li jsem funkci míchání kanálů použil přesně tak, jak autoři smýšleli při programování této funkce…

Rozdílné nastavení hodnot 'Míchání kanálů': Vlevo je neupravený obrázek, na pravé půlce jsou kanály upraveny

Rozdílné nastavení hodnot 'Míchání kanálů': Vlevo je neupravený obrázek, na pravé půlce jsou kanály upraveny

Sytost barev

Tato sekce upravuje, jak již napovídá její název, nasycení (saturaci) barev. Ačkoli je psána pro barevný prostor CIElab, je možné ji využít i v klasickém RGB. Funkce má dva režimy, přičemž první jsou oba CIElab kanály upravovány dohromady, v druhém každý zvlášť. Podle režimu budete mít buďto jedno nebo dvě táhla, jejichž nastavením upravíte právě saturaci.

Pokud vás zajímá, jakým způsobem jsem docílil černobílých obrázků, poté je to prosté nastavení míry saturace na hodnotu -100.

Zajímavé jsou především dvě volby, které se zde ukrývají. Využijete je tehdy, pokud hodnotu Míry nastavíte větší jak nula. Při zvyšování saturace se často stává, že některé pixely budou přeexponovány. Abyste tomuto zabránili, je dobré použít první z těchto funkcí a to Zabránit oříznutí barvy. Upozorňujeme, že při zapnutí dojde k výraznému prodloužení času, který si RawTherapee vyžádá na zpracování snímků.

Při zvyšování saturace barev se také stává, že se smývají detaily snímku. Zkuste si chvilku hrát s druhou funkcí a zjistíte, že hrany vystoupí.

Použití funkce Omezovat sytost

Použití funkce Omezovat sytost: vpravo je vidět, že jednotlivé detaily jsou ostré, zatímco pozadí se nezměnilo

Barevný posun

Tyto dva posuvníky nastavují poměr mezi dvěmi barvami. Modrá-purpurová a Modrá-Žlutá. Opět je možné docílit zajímavých efektů, jejichž objevení ovšem necháme na vás :)

ICM

Pod položkou ICM se skrývají již známé barevné profily zařízení a zpracování. Profily se zabývá dřívější článek Úprava RAW fotek z digitálních zrcadlovek v Linuxu — UFRaw #2. Nebojte se tam nahlédnout :)

Bohužel je nutné, aby jednotlivé profilové soubory byly umístěny v adresáři s programem. Bohužel RawTherapee obsahuje chybu, kvůli které při procházení adresářů spadne. Chyba je nahlášena, snad ji do další verze opraví.

A to je opět vše. Naše exkurze do světa fotek s RawTherapee se pomalu blíží do svého konce. Probrali jsme si základní prostředí programu, úpravy expozic a nyní barvy a práci s nimi. V příštím, nejspíše posledním, díle věnujícím se RawTherapee se podíváme na kartu Detaily, neboli jak doostřit snímek.

Štítky

, , , , , ,

Komentáře: 3

  1. úprava fotek v raw | 09.11.2009 | 10:44 | Odpovědět

    Díky za článek. Moc se mi líbí a je pro mě přínosný. Jsou tu vysvětleny volby, které jsem moc nechápala. Je pravda, že s RawTherapee pracuji pouze měsíc.
    Těším se na poslední díl.
    Ira

    1. Peťoš Šafařík | 09.11.2009 | 10:47 | Odpovědět

      Hadam, ze budou jeste dva ;) Ale jeste nevim, uvidim, jak to vyjde

      1. úprava fotek v raw | 10.11.2009 | 14:53 | Odpovědět

        Víc jste mě nemohl potěšit! :)
        Ten seriál si vytisknu.
        Ira

Napsat komentář

Pro přidání komentáře se musíte nejdříve přihlásit. Login