Úprava RAW fotek z digitálních zrcadlovek v Linuxu — UFRaw #2

ikona-fotoaparatV minulém díle seriálu o fotografickém formátu RAW jsme začali s popisem základního rozhraní programu UFRaw. V tomto díle se podíváme na zoubek barvám a tomu, co s nimi souvisí — od převodu do černo-bílých barev a zpět, přes tzv. základní křivku až po správu fotek.

Šedá škála; jas, kontrast a sytost

ufraw-ikona-sedaV minulém díle jste se dozvěděli o možnostech, jenž poskytuje první z karet v nástrojích UFRawu. Na další kartě šedé škály máte možnost převést obrázek do šedé škály. O tom, proč toto dělat se zde rozepisovat nebudeme. Jedná se o předvolené možnosti v rámci nastavení jasu a kontrastu. Spolu s nastavením na kartě jasu a sytosti jsou k dispozici pro zpracování v rámci černobílé fotografie, ale nejen jí. Zde v podstatě není co vysvětlovat v rámci ovládání programu.

Úpravy šedé škály v UFRawu

Úpravy šedé škály v UFRawu

Jak udělat fotografii co “nejhezčí” vám zde popisovat nebudeme. Za prvé si na to každý musí přijít sám a pak je tu mnoho dalších výborně napsaných článků věnujících se úpravě jasu a kontrastu (záložka ufraw-ikona-jas_sytost), tak i editaci barevných křivek (záložka ufraw-ikona-zakladni).

Správa barev

Na chvilku se pozdržíme u barev a jejich správy. Pro správné pochopení je třeba znát základy toho, jak se barvy v počítači uchovávají a následně interpretují zpět. Zajisté víte, že počítač i váš fotoaparát fotí vše do tří jednotlivých složek barev — těmi jsou červená, zelená a modrá. Z prvních písmen anglických překladů vznikla i zkratka pro tyto barvy: RGB.

Všem barvám, které je možné pomocí těchto tří barev vytvořit, se říká sRGB barevný prostor. Ovšem ani nekonečně mnoho úrovní v RGB by nevytvořilo všechny barvy — některé již leží mimo možnosti systému RGB: když bude červený kanál na maximální hodnotě a ostatní dva budou nulové, bude tento bod “červený”. Ovšem nic červenějšího již vytvořit nebude možné. Stejně tak je to i s dalšími barevnými prostory: CMYK (tento se používá například na profesionálních tiskárnách), AdabeRGB a dalších. Všechny barvy je možné vytvořit v barevném prostoru CIE L.a.b..

Co je vlastně barevný prostor? Barevné světlo je plně určeno třemi parametry: vlnovou délkou, sytostí a intenzitou. Intenzita nemá na výslednou barvu vliv, proto je možné všechny barvy zapsat do roviny (x,y), resp. (vlnová délka, sytost). Systém RGB vytyčuje pouze část z tohoto plného barevného prostoru a některé barvy tím pádem nejsou v RGB systému “reprodukovatelné”. Pro více informací se podívejte například na příslušnou stránku na wikipedii (anglicky).

UFRaw -- možnosti nastavení barev a barevných vstupně/výstupních profilů a barevných prostorů. Použit je barevný profil fotoaparátu a monitoru, obrázek ale bude uložen do "správného" sRGB profilu

UFRaw -- možnosti nastavení barev a barevných vstupně/výstupních profilů a barevných prostorů. Použit je barevný profil fotoaparátu a monitoru, obrázek ale bude uložen do "správného" sRGB profilu

Nejrozšířenější je právě sRGB barevný prostor a (snad) všechny monitory, grafické karty, fotoaparáty v něm umí pracovat. Na druhou stranu je velice obtížné vytvořit zařízení, jenž by naprosto přesně odpovídalo konkrétnímu definovanému barevnému prostoru. Pro výrobce tak je jednodušší vytvořit tzv. barevný profil konkrétního zařízení. V podstatě je to matematická matice pro převod (konverzi) barevného profilu zařízení z/do sRGB profilu. Soubory s profily mívají příponu *.icc nebo *.icm.

Je třeba podotknout, že najít barevný profil konkrétního fotoaparátu nemusí být vždy jednoduchou záležitostí. Někdy jsou barevné profily dílem nadšenců, nikoli výrobců konkrétního fotoaparátu — z toho důvodu je kvalita profilů různá od velmi kvalitních až po naprosto nepoužitelné a je třeba být zde velmi kritickým. Mnohdy je lepší pracovat bez profilu než se špatným profilem. U monitorů je již situace lepší a zatím jsem nenarazil na monitor, ke kterému bych nesehnal barevný profil od výrobce.

Některé fotoaparáty vkládají barevný profil přímo do snímku RAW, v tom případě je možné použít volbu barevná matice v místě, kde byste jinak načetli barevný profil fotoaparátu. Problematika barev, jejich věrné zachycení a poté věrná interpretace zdaleka přesahuje možnosti tohoto článku.

Pro zájemce mohu doporučit přednášku profesora Druckmüllera o Zatmění Slunce v poušti Gobi, která proběhla koncem října na Hvězdárně a planetáriu Mikuláše Koperníka v Brně, kde se věnuje velká část i této problematice — zachycení skutečnosti a její interpretace. Odkaz na video 640×480 (avi, 444 MB) nebo video záznam na video.google.com.

Ořez a otáčení

Dvě sic nepostradatelné položky, které snad není třeba nikterak podrobně popisovat. Po nastavení odsazení bude na fotografii zvýrazněný obdélník, jenž bude následně dále zpracováván — ať již to znamená uložení na disk nebo další práce v programu GIMP (nebo jiném grafickém editoru).

Malý tip: v případě, že chcete dodržet poměr stran, jako na původní fotografii, vám poslouží předdefinované poměry stran a ikona se zámkem, která tento poměr zachová.

Ačkoli jsou všechny zde prováděné akce z velké části realizovatelné i v grafickém editoru GIMP (i jiných), doporučuje se pracovat s formátem RAW tak dlouho, jak to jen je možné, protože úpravy JPEG ci PNG vedou ke ztrátám obrazových informací na rozdíl od úprav souborů RAW.

Nastavení ořezu snímku a případně otočení

Nastavení ořezu snímku a případně otočení

Uložení zpracovaného obrázku

Pokud jste si zpracovali snímek co se týče barev a ořezání či natočení snímku, je čas výsledek uložit. K nastavení voleb ukládání slouží právě předposlední z karet. Při klepnutí na tlačítko Uložit, které se nachází v dolní části grafického rozhraní, se obrázek uloží do zvoleného formátu. Při klepnutí na “ikonu programu GIMP” se v tomto grafickém editoru otevře snímek, který jste zpracovali a je možné aplikovat další filtry (jako je doostředí, srovnání perspektivy atd.).

Možnosti uložení obrázku

Možnosti uložení obrázku

Velice pěkné články od Lubomíra Čevely o dalším zpracování fotografií v GIMPu vyšly na serveru LinuxEXPRES:

Drobnosti, co se jinam nevešly

  • Se startem každého dalšího obrázku se vyvolá tzv. výchozí stav — výchozí vyvážení bílé, waveletová funkce, křivky a barevné profily. Je několik možností, jak tento výchozí stav změnit a odvíjí se od nastavení položky Uložit konfiguraci ufraw. Doporučuji si spustiť “čistý” ufraw (s libovolnou RAW fotografií) a nastavit jednotlivé hodnoty všeho krom křivek (ty nechat lineární v obou případech). V položce Uložit konfiguraci ufraw nastavit hodnotu Nikdy více. Jakmile jste s nastavením spokojeni, můžete klepnout na tlačítko Volby umístěném pod zpracovávaným obrázkem a na kartě Nastavení potvrdit Uložit konfiguraci.
  • Pokud používáte jiný program pro editaci než je GIMP a chcete fotografie posílat “do něj” místo “do GIMPu”, otevřete si opět Volby a do řádku Příkaz pro remote Gimp vložte příkaz pro zavolání svého editoru.
  • Je možné mít i více grafických profilů pro zpracování fotek z více fotoaparátů či pokud používáte více monitorů (např. display notebooku/externí monitor). Pokud některý z načtených profilů nebudete potřebovat, jednoduše jej v nastavení Volby vyberte a Smažte.

3 Comments

  1. úprava fotek v raw | 21.10.2009 | 09:10 | Odpovědět

    Díky za článek, vysvětlení některých voleb bylo pro mě nové.

  2. blbost | 22.10.2009 | 15:38 | Odpovědět

    Tvrzeni, ze vyrobci dodavaji barevny profil monitoru je tezka blbost, ktera svedci o otm, ze mnozi nechapou co to jsou barevne profily. Kazdy monitor, i od jednoho vyrobce i stejny model zobrazuje barvy jinak. Nakonec, to jak barvy na monitoru vypadaji zavisi i na barve okolniho svetla. Barevny profil sveho monitoru tak muze clovek ziskat jedinou cestou, zmerenim monitoru kalibracni sondou. Vsechno ostastni je k nicemu.

    1. anti-blbost | 22.10.2009 | 15:53 | Odpovědět

      No, pán je očividně odborník neb má pravdu. Pokud se vyzná, tak hanbou mu budiž, že nenapsal podstatnou věc a to, že rozdíly mezi dvěma stejnými monitory (stejná značka a model) je na tolik minimální, že to okem těžko pozná (ačkoli jsou). Stejně tak dva barevné CCD / CMOS prvky. Pokud to blbost vidí, poté nechť je prohlášen za bystrozrakého.
      Ačkoli já bych tipoval, že je to expert z wiki: přečetl si něco málo na wikipedii, ví houby a teď jen machruje.
      Házet bláto na práci cizích mu očividně jde…
      Profily, které (občas) poskytuje výrobce jsou průměrné profily průměrného monitoru / foťáku značky Značka modelu XYZ-123.
      Jinak díky za článek!

Napsat komentář

Pro přidání komentáře se musíte nejdříve přihlásit. Login