VDrift — pojďte si užít smyky a závody aut

Rádi závodíte? Milujete rychlost a rychlá auta? Chcete být nejlepší z řidičů? Máte rádi smyky a nemáte je kde trénovat? Automobilová závodní hra VDrift je multiplatformní a lze ji mít nainstalovanou ve všech hlavních operačních systémech.

Můžete si ji zahrát ve Windows, distribucích Linuxu i v Mas OS X. Je šířená pod licencí GNU/GPL ve verzi 3. Drift je anglické slovo a v souvislosti s touto hrou znamená úmyslnou jízdu smykem. Tvůrci hry se snažili o co největší přiblížení fyzikálních vlastnosti skutečnosti. Hra VDrift má inspiraci ve fyzikálním enginu Vamos – je to simulace skutečného chování automobilů na trati. To konkrétně znamená, že auto se ve hře na trati chová přibližně tak jako ve skutečnosti. Pojďte si tedy zajezdit.

Instalace hry z repozitáře

Instalace hry není příliš složitá, ale musíte si do zdrojů softwaru přidat ten správný repozitář. Díky Peťošovi můžete mít hru VDrift bez problémů nainstalovanou, protože se postaral o její zabalení do rpm tak, aby hra běžela. Ona totiž z oficiálních repozitářů Mandrivy nejde spustit, i když instalaci lze provést bez chyb. Pokud máte 64bitový systém, stahujte z jiného Peťošova repozitáře a už můžete VDrift instalovat.

Nastavení hry

Po startu hry uvidíte na obrazovce pět tlačítek. Nejspodnější z nich je Quit – opuštění hry, to ale znalci her jistě vědí; a také bychom začali od konce. Teď se budeme věnovat jinému tlačítku. Je dobré, abyste si nastavili displej, chování a ovládání auta. To můžete udělat v menu Options, které má široké možnosti. Tam si přizpůsobíte vlastnosti jízdy a displeje dle svého gusta.

Úvodní obrazovka

Úvodní obrazovka

Nastavení vlastností hry

Nastavení vlastností hry

Pojďme se nyní podívat na nastavení displeje, do menu Options | Display:

  • Resolution – velikost obrazovky
  • Fullscreen – zda bude hra roztažená přes celou obrazovku
  • Use MPH speed units – míle nebo kilometry za hodinu
  • Track map – zobrazit mapu tratě
  • Racing line – čára na silnici, která ukazuje, kudy jet

Pokud kliknete na Advanced (Pokročilé), dostanete se k dalším volbám. Tam si, například, zvolíte, jestli chcete klasické řazení rychlostí (typu H), nebo sekvenční.

Nastavení displeje

Nastavení displeje

Nastavení zvuku

Nastavení zvuku

Volba Sound je úplně jednoduchá a vlastně obsahuje pouze dvě volby: efekty a hudbu. Z nastavení Options | Controls se dostanete k dalším volbám, ve kterých určíte rychlost zatáčení volantem, vypnutí/zapnutí ABS (antiblokovací systém) nebo TCS (systém kontroly trakce – například systém, který omezuje prokluzování kol na zledovatělé trati), klávesové zkratky, můžete zde zapnout/vypnout automatickou spojku a automatické řazení, lze tu nastavit jednotlivé rychlostní stupně na klávesy nebo pro tlačítka na volantu, přizpůsobit joystick nebo nastavit kamery, apod.

Může tady nastavit chování kláves: zda musíte držet klávesu pro její funkci, nebo ji stiskem vypnete, např. spojka je stiskem zapnutá nebo stiskem vypnutá. Pokud máte volant nebo joystick, můžete si také zvolit jejich chování. Voleb je veliká hromada, a tak podrobné prozkoumání nechám na laskavém čtenáři.

Nastavení Control | Options

Nastavení Control | Options

Pokročilé volby ovládání auta

Pokročilé volby ovládání auta

Volby pro nastavení hry

Volby pro nastavení hry

Zkušební jízda

Chcete-li si jízdu nejprve vyzkoušet, můžete si zvolit v úvodním menu Practice Game. Tam si vyberte auto, jeho barvu a také lze vybrat trať. Můžete si také zvolit jízdu na nejlepší čas – Record session nebo také obrátit trať – Reverse track. Po všech volbách klikněte na Start Race a můžete si závod vyzkoušet.

Volba Practice Game

Volba Practice Game

Samotný závod

V úvodním menu je volba Single race – je to samotný závod. Po kliknutí na tlačítko uvidíte velmi podobné možnosti jako u Practice Game. Jsou tam ale navíc další volby: oponentovo auto a jeho barva, zvolíte si jeho inteligenci a také počet kol. Volba Al Difficulty znamená, jak těžký nebo lehký bude závod.

Samotný závod

Volby před závodem

Ovládání a fyzikální vlastnosti aut ve hře se liší tak říkajíc „auto od auta“. Pomalejší auta jsou nedotáčivá někdy více, než by člověk čekal (vynáší v zatáčkách). Například Honda s2000 je ve hře nedotáčivá, i když ve skutečnosti není a jede velmi dobře. Ale je to možná i tím, že je možnost jet velmi rychle a setrvačnost funguje v této hře na jedničku. Přetáčivé auto „háže hodiny“ v zatáčkách, i když je puštěný plyn, což trochu nemá logiku. Také abs i tcs jde zapnout i u starých aut, u kterých vůbec v dávných dobách nebyla zmínka, že něco takového bude dostupné, např. u AC Cobra – auto je ze šedesátých let. Také u Ferrari 360 TCS nefunguje vše, jak by mělo. Při prudkém zatočení a puštění plynu se musí jízda korigovat, aby auto neskončilo mimo trať. U některých vozů nefunguje ruční brzda, ale je nutno říci, že čím dražší auto, tím je ovládání citlivější. Doporučuji si ABS zapnout, protože bez něj je auto takřka neovladatelné.

Závod s haširoku

Závod s haširoku

Haširoku znamená japonsky 86. Skutečné auto se jmenuje Toyota AE86.

Začátek driftu

Začátek driftu

Průběh driftu, kdy se připočítávají body

Průběh driftu, kdy se připočítávají body

Ferrari

Ferrari

Na čtvrtý rychlostní stupeň je auto velmi rychlé

Na čtvrtý rychlostní stupeň je auto velmi rychlé

Můžete si zvolit více kopcovitou trať nebo bez zvláštního výškového vyvýšení, přičemž všechny tratě by měly kopírovat skutečná místa na Zemi.

Replays – závod ze záznamu

Uložení videa z jízdy

Uložení videa z jízdy

Z menu zbývá poslední tlačítko – Replays. V tomto menu si můžete svou jízdu přehrát. Musíte si ji ale nejdříve uložit v menu Options. Kvalita videa nejde zvlášť nastavit.

Hodnocení

Menu je udělané dobře, logicky a má volby na místech, kde je očekáváte. Také grafika je na slušné úrovni, i když náročnější hráče neuspokojí. Chyba v zobrazování je snad jen v palubovce – je z ní pouze šedý flek, ale nemůžu posoudit, jestli se nejedná pouze o můj problém. Délka a složitost závodů je také na velmi dobré úrovni.

Z webu VDrift si můžete stáhnout další auta a tratě a umístit je do správného adresáře, a tak si rozšířit možnosti hry. Musíte se ale na stránkách zaregistrovat a pak je budete mít k dispozici. Trochu mi vadila inteligence oponentů, protože nebyla na zvlášť vysoké úrovni, a tak vyhrát nad nimi není problém. Také mi ve hře chybí závodní série tratí. Znamená to, že po instalaci máte všechna auta i všechny tratě k dispozici a nemusíte se snažit vyhrát závod, abyste se dostali k dalším, lepším.

Velké plus vidím v tom, že hra pracuje na fyzikálním chování aut na silnici. Je to opravdu reálné a některé hry komerčního rázu se VDrift nemohou ani přiblížit. Je na odpočinek a odreagování jako dělaná a zažijete s ní nejednu pěknou chvilku.

Žádné komentáře

Napsat komentář

Pro přidání komentáře se musíte nejdříve přihlásit. Login