Mandriva Linux 2007 “Frige” – Alpha

První alfa verze Mandriva Linuxu 2007 již spatřila světlo linuxového světa… tentokráte nese pracovní označení "Frige" a přináší s sebou jednu podstatnou novinku – systém bude dostupný hned dvěma způsoby: prostřednictvím repozitářů na veřejných mirrorech (jak jsme byli doposud zvyklí) v adresáři /devel/2007.0, a nebo – což je řešení, které sama Mandriva upřednostňuje – je nově možné systém instalovat z jednoho Live CD (Mandriva One). Aby se Mandriva zavděčila co nejširšímu okruhu uživatelů, je možno vybírat hned ze čtyř těchto Live instalačních CD, a to ve verzích: KDE pro 32 nebo 64 bit architektury, a GNOME pro 32 nebo 64 bit architektury. Stáhnout je můžete například zde.

Ze složení nové distribuce ve zkratce: kernel 2.6.16-2mdk, Xorg 7.1, Glibc 2.4, KDE 3.5.3, Gnome 2.15, OpenOffice.org 2.0.2, rpm 4.4.6, Mozilla Firefox 1.5.0.4, Amarok 1.4.1, xmoto 0.1.16. Mnoho zdaru při testování nové Mandrivy.

44 komentářů

  1. Anonym | 27.06.2006 | 11:30 | Odpovědět

    Dotázek, celkem pravidelně si kupuji českej balík (zatím mám všechny 🙂 ale ted jsem přešel na 64bit a z 2006 jelikož se nedalo použít jádro a nvidia drivery, no zkrátka vše co souviselo s grafikou, tak jsem musel nahradit verzemi čistými…

    Budete v 2007 verzi zase nabízet jen 32 nebo už plnohodnotnou 64 (jde mi o to, že jak jsem napsal 2006 32 to nezvádla, jádra padaly, systém stál za prd)

    díky

    1. Anonym | 28.06.2006 | 13:02 | Odpovědět

      Dobrý den, zájem o 64 bitovou verzi hodně stoupá, v nedávné anketě, co přidat do krabic, zvítězila další dokumentace a hned za ní se umístil právě 64 bitová verze Mandriva Linuxu. To nás nutí k nějaké akci. Nyní je sice 64 bitová verze dostupná, ovšem pouze v podobě originálního francouzského produktu, který toho za českou cenu opravdu moc nenabízí.

      V současné době máme zvažujeme, jak to provést. Přidání 64b médií do všech krabic bude mít pravděpodobně negativní vliv na jejich cenu. Bohužel právě nižší cena je další a velmi častý požadavek uživatelů, takže je otázka, co se jim bude líbit více. Další možností je vyrobení separátních krabic pro 64 bitů, ovšem tam díky malé sérii (uživatelů není zase tak moc) budeme opět bojovat s cenou.

      Pravděpodobně provedeme ještě nějaké průzkumy mezi uživateli a podle výsledků se rozhodneme. Se 64 bity ale určitě do další verze počítáme.

      1. Ivan Bíbr | 28.06.2006 | 15:19 | Odpovědět

        Pardon, to bylo ode mne.

        I.B.

        1. Anonym | 29.06.2006 | 00:26 | Odpovědět

          díky, ps: neva mi si klidne připlatit, ps: ještě drobná : musíte tam dávat ty splichtěné drivery a ketnel od frantíků ? mám celkem osvědčený způsob odebrání ihned po instalaci dkms, nvidia a kernel, stačí nahradit vannila a nebo kterým koliv z vytvořených od dobrovolníků (ted je 2.6.16-16), páč tam už jde klasika nvidia driver ze stránek. Oproti tomu distribučnímu, kterej si to vehementně drží.

    2. rafter | 30.06.2006 | 22:04 | Odpovědět

      Po letech spokojenosti s MDV od QCM jsem do MDV 2006 nesel kvuli chybejici 64 bit verzi. Mezitim jsem vyzkousel nekolik jinych free 64 bit distribuci. Ubuntu me vytocilo nefunkcnim instalatorem, Fedora mi nejak nesedla a Open Suse je samej bug, nerozjel jsem ani sitovou kartu.. Na MDV2006 64bit free (podobne jako na ostatnich) jsem nerozjel akceleraci na NVidii a ani Mplayer s Win kodeky. Ted jedu na 32bit verzi, Mplayer sice nejde, ale kodeky jedou alespon pod Kaffeinem. Pod 64 bit verzi zas nebyl problem s APIC u SATA radicu a NForce chipsetem. Takze pokud bude funkcni Mandriva 2007 64 bit s kodeky a ovladaci gradiky, jdu do ni i za vyssi cenu. Pokud ne, zas budu zkouset co se na 64 bitech urodilo jinde..

      1. luko | 12.07.2006 | 11:51 | Odpovědět

        Souhlasím 64-bit bych si určitě zakoupil také.
        S kernelem desktop-laptop mam start okolo 10s.

        Také by mi nevadil menší příplatek.

        Myslím že 64-bitové PC ma již hodně lidí a bylo by vhodné na ně více myslet, stejně tak i serverová PC.

  2. Anonym | 27.06.2006 | 23:52 | Odpovědět

    Jestli bude Mandriva 2007 tak “super” systém jako byla verze 2006, tak to budu radši používat nelegální WinXP.

    1. Anonym | 28.06.2006 | 00:57 | Odpovědět

      Co je tohle za člověka? A ještě se tím veřejně chlubí, to je snad možné jen v česku.

      Jinak Mnadriva po nainstalování aktualizací je u mne super na všech počítačích kde jsem ji nainstaloval. Jen u jednoho před nainstalování aktualizací blbla grafika, potom už bylo všechno OK.

      1. Anonym | 28.06.2006 | 09:54 | Odpovědět

        To byl jen špatný pokus o vtip:-).
        S Mandrivou jsem byl vždy spokojený, ale verze 2006 je pro mě skutečně nepoužitelná. Problémy s grafikou, při odhlašování modrá obrazovka, padající aplikace. Snad bude verze 2007 na mém compu použitelná, ale mám menší pochybnosti, vždyť komu by se chtělo vyhazovat peníze za něco, co nakonec funguje napůl? Nejlepší distro pro mě byla verze 2005 LE. Vše fungovalo, jak má.

    2. Anonym | 28.06.2006 | 07:45 | Odpovědět

      no nevím, mám Asus p4p800-e deluxe, Samsung sata, combo Teac d552g, LG h20l a nvidia fx5700 a tato live verze jak kde tak i gnome mi ani nenabootuje. Jenom se mne zeptá, zda ji chci spustit a pak naskočí pozadí s tučňákem a konec, ani čárka vlevo dole… Ostatně ani Suse 10.1 live si neškrtne, kernel má zase paniku.
      Co je na mém HW tak hrozného?

      1. Ludovík | 28.06.2006 | 08:03 | Odpovědět

        Tady se někde píše o live distribuci? Že jsem si nevšiml.

        1. Anonym | 28.06.2006 | 13:28 | Odpovědět

          viz nahoře …nově možné systém instalovat z jednoho Live CD (Mandriva One)… a já jsem si dosud myslel, že Live CD je live cd a Mandrive One je také live cd.

          1. mari | 28.06.2006 | 19:34 | Odpovědět

            Presne tak… ciste live verze Mandrivy je tzv. “Mandrake/Mandriva Move”… live verze s moznosti instalace je potom “Mandriva One” (mimochodem na stejnem principu se instaluje treba i nove Ubuntu Dapper Drake, a musim uznat, ze se mi osobne tento postup zamlouva – neni nic jednodussiho, nez si zkusit live verzi a kdyz funguje, tak bez obav nainstalovat system 🙂

    3. Anonym | 28.06.2006 | 10:06 | Odpovědět

      vypada to lakave, ale jak rek ten prvni, na 64bit to stoji za ho**o, nevim co je za problem tam takhkle pitvorit kernely spolu s nviidi, kdyz ty originalni ze stranek pochopitelne s distrem slapou taky a je to bez problemu.

      jo ps tak si nahrzuj app, treba takovej amarok 64 je k mani skoro vsude ..)

      1. christof | 28.06.2006 | 15:42 | Odpovědět

        já používám 2006 64bit spokojeně už skoro půl roku

        1. skywaker | 28.06.2006 | 17:54 | Odpovědět

          Ja len dufam ze spolocnost Mandriva neprestane robit Free verziu a nenahradi ju One verziou to by bola fakt skoda. Co sa tyka mojho subjektivneho nahladu na 2006 – tak musim povedat ze je to najlepsia aka bola. Co mi na mandrive nepaci je taky cudny graficky dizajn – ked som skusal 2005LE tak som bol zhrozeny – inac mandrivu pouzivam hlavne koli moznosti tvorby repozitarov a mnozstvo balikov dosputnych cez urpmi na nete co oproti inym distribuciam je velka vyhoda. lukas

          1. Anonym | 10.07.2006 | 23:03 | Odpovědět

            Taky si myslim ze verze 2006 je nejlepsi, i kdyz sou tam nejake problemy. Vzdy budou neake problemy. Ale vsiml sem si ze je Mandriva strasne naladova. Na kazdem PC nebo po jine instalaci mi zas funguje jinak. Jedine co se mi pod ni nepodarilo vyresit je to, ze na gafice HIS Excalibur 9200 ViVo mi neak invertuje barvy, a tak musim pouzivat obycejne framebuffer ovladace (krome integrovanych ovladacu sem aji skousel ruzne stahnout) s 16-ti bitovou hloubkou a bez 3d akcelerace. Vim ze tady bych to nemel resit, ale kdyby nekdo vedel c s tim, fakt bych byl moc rad.

  3. mrw | 29.06.2006 | 17:59 | Odpovědět

    Zdravim. Prave pisu z pre-verze Mandrivy One 2007 a mam spis smisene pocity. Slibovane OpenOffice 2.0.2 jsem pri vsi snaze nenasel. Mozna jen neumim hledat. Pri startu jsem si zaplul ceskou klavesnici a ted nic. Neni tu ani jeden prehravac videa (vzdycky tu byvalo alespon xine). Mrzi me to, protoze MDK a MDV znam uz od verze 8.0 a sam pouzivam. Na druhou stranu – je to pre-verze, treba se to spravi. Take si clovek nemuze nevsimnout mnoha reklam smerujicich na mandriva.com – ale je to pochopitelne, z neceho zivi byt museji. Akorat reklama na skype je trochu …. no …. necekana. IMHO bych vybral trochu jine programy, ale to je vec vkusu. Uvidim, jestli si finalni verzi nainsatluju misto 2005. Takze jsem spis z moji “materske” live distribuce mirne zklamany, ale verim, ze to do finalni verze vylepsi.

    PS: Jestli tu ty OpenOffice opravdu nejsou, tak je to trochu podraz…

    1. christof | 30.06.2006 | 22:27 | Odpovědět

      mas verzi s KDE?

      http://club.mandriva.com/xwiki/bin/Main/2007AlphaOne
      OpenOffice.org 2.0.2 (kvůli místu jen na GNOME CD)

      1. Anonym | 03.07.2006 | 11:57 | Odpovědět

        Mate pravdu – mam verzi s KDE. Ovsem to v zadnem pripade neplyne z clanecku nahore. Tam je akorat vyjmenovany SW, bez upozorneni na rozdily mezi KDE-verzi a GMOME-verzi. Presto bych se jeste primlouval za to, aby tam pridali neci na prehravani videa.

  4. Hobil | 29.06.2006 | 20:54 | Odpovědět

    Tak jsem si stáhl verzi s Gnome, vypálil a spustil a ejhle – az na modem (mam ten prasteny Sagem 800/840) vse jede. Bez problemu. Z officu jsem nasel tabulkac (calc) a impress, oo-word nikoli.
    Po problemech s zprovoznenim 2006 uplna prochazka ruzovou aleji. Grafika, zvuk, ctecka karet, USB tiskarna…. veskery hardware nalezen, zprovoznen a slape. Je pribalen i mc (coz v defaultnim vyberu ve 2006 jsem nemel).
    Az bude final verze, urcite kupuju krabici. Diky, H.

    1. Anonym | 03.07.2006 | 15:04 | Odpovědět

      Ja udelal to same s KDE a funguje perfektne,jen ty OpenOfficy tam nejsou,
      tak ted nevim, potrebuju radu, mam nahadit vyladenou 2006 s KDE 353, foxem 1504 atd touto verzi nebo radeji pockat na ostrou verzi?
      Nahodit tuto a pak prez urpmi updatovat na ostrou verzi?
      Ale jak nekdo uz tu napsal, nei tam nic na prehravani videa…. atd…

      1. Anonym | 10.07.2006 | 23:08 | Odpovědět

        Ja bych si radsi pockal na plnou. Nechtelo by se mi vse stahovat jednotlive, a take kdyz vse instalujes jednotlive, casto se vyskytne hodne chyb jak to tak znam.

  5. Balda | 30.06.2006 | 00:30 | Odpovědět

    XGL bude?

    1. Anonym | 07.07.2006 | 16:25 | Odpovědět

      Nikto sa neodvazuje odpovedat?

      No urcite si kupim krabicovu ak prispeju (aj vlasnimy rukami nie len peniazmi ako ja) na open source r300_dri driver pre atinu kartu a xgl a xegl.

      1. Anonym | 12.07.2006 | 17:34 | Odpovědět

        Ne, XGL nebude. Pokud sledujete záměry
        Mandrivy, musí Vám být jasné, že Mandriva
        hledá osobitní třetí cestu.
        Tudíž patrně všichni kolem budou mít XGL, kromě
        Mandrivy.

        1. Anonym | 15.07.2006 | 07:01 | Odpovědět

          Prave zato som pisal o xegl. Co je 3D akceleracia aj na strane servera aj klienta. A zatial ide len na opensource 3D ovladacoch preto ten r300_dri (opensource ovladac pre atiny od 9200 visie).

          Samozrejme povodna otazka trva.

  6. Anonym | 03.07.2006 | 08:52 | Odpovědět

    Kromě zmíněnáho afresáře devel/2007.0 mají všechny mirrory i adresář devel/cooker , může mi nějdo sgělit zda jsou stejné/jak se domnívám/ a nebo se v něčem liší.

  7. Anonym | 09.07.2006 | 16:04 | Odpovědět

    jestli jsem dobře postřehl tak 2007 One ještě není v české lokalizaci?….ví někdo kdy asi pojede i v češtině???

    1. luko | 12.07.2006 | 10:01 | Odpovědět

      No tak já ji mám v češtině už teď. Stačí dat stáhnout podle uživatelského prostředí balíček např: urpmi kde-i18n-cs

  8. Stibůrek | 10.07.2006 | 23:23 | Odpovědět

    Zkousel uz nekdo z vas i 64bitove? Zajimalo by me jaky je mezi nima a 32 rozdil.

    1. Anonym | 11.07.2006 | 11:36 | Odpovědět

      Jelikoz mam P4 64bit CPU tak jsem zkusil i tu 64bit verzi a nemohu si ji vynachvalit … je opravdu silne znatelne rychlejsi jak 32 (kterou mam ted 🙁 uz se tesim jak bude (doufejme 🙂 QCM nabizet i 64bit verzi (rad si za tohle priplatim).

  9. Franta007 | 11.07.2006 | 12:06 | Odpovědět

    Škoda že se mandriva stává produktem za kterej se “platí”, proč si neseženou sponzory nebo nevydělávaj jen na servrech atd. Chápu že by se mělo zaplatit třebe za češtinu pár stovek, ale různý placený mandriva cluby to je na p.r.d.

    1. Anonym | 11.07.2006 | 20:57 | Odpovědět

      Proc, smim li se ptat ? Kuprikladu ja jsem k linuxu presel pred 3 lety a tak jako jsem mel koupena xp pro tak si kazdy rok kupuji i MDV a Slackware … a proc to delam ? Protoze mam rad kdyz se mohu alespon minimalne podilet na necem o co stojim …

      A “komunisticka” idea vse patri vse a vsechno je zdarma je blbost^n (ktera proste casem vzdy musi zaniknout, obzvlaste kdyz ti “nadsenci zestarnou, zalozi rodiny a na nejake udrzovani uz nezbyde cas) a to se u komercnich dister nikdy stat nemuze, jiste mohou zaniknout a priciny mohuz uz byt ruzne, ale hold Mandriva, RH, Suse, a jeste par dalsich se diky komerci siri do statni spravy jednotlivych zemi a podobne … coz se o gentoo treba rict uz neda 🙁 (nic proti gentoo a ostatnim ale je to fakt)

      A u linuxu jsem pac mu verim a je to proste alespon pro me lepsi OS 🙂

      1. Anonym | 11.07.2006 | 22:50 | Odpovědět

        Já sů taky tvrdej kapitalista a komanče nerad, ale idea linuxu byla jiná, a jakto že může být třeba Openoffice zadarmo a ještě kvlitnější než celej Mandaryn. Stát ať platí , ale obyč uživatel ……..Aspoň snad bude konkurence a ceny půjdou dolů a kvalita nahoru u všech. Taky jezdíš po silnicíh a nic za to neplatíš! Už aby to skončilo : )

        1. Anonym | 12.07.2006 | 09:13 | Odpovědět

          No prave ze prozatim neplatim (mysleno za dalnice 🙂 ale stejnak se to zas rozkrade, tak co muzem delat 🙁

    2. Anonym | 12.07.2006 | 08:28 | Odpovědět

      Prosím tě, proč tu píšeš takový nesmysle? Mandrivu nebo Mandrake můžeš mít úplně zdarma, tak nevykládej, že se za něj platí. Platí jen TEN, kdo CHCE. K tomu je určeno několik věcí, třeba krabicové verze, členství v klubu apod.. Ale linux a distribuce jako taková, je VŽDY ZDARMA neboť je to OPENSOURCE.

      Zdarma například nemůže být distribuce, která obsahuje komerční placenej software, za kterej se musí zaplatit. Nebo prostě platíš za služby či za helpdesk apod.. Ale NEMUSÍŠ! Jsi machr, stáhneš distro z netu, doinstaluješ sobě potřebné programy a jedeš.

      Já osobně to střídám, jednou si distro stáhnu z netu, jednou si ho koupím od QCM, ale vím, že platím za dobrou věc, za výborné knižní manuály a za kvalitní ražená média. To CHCI podpořit, tak za to zaplatím, kdybych nechtěl TAK NE. Snad jsi to pochopil ;-).

      1. Anonym | 12.07.2006 | 09:14 | Odpovědět

        Sam bych to nerek lepe … 🙂 Platim, protoze chci podporit neco, co se me libi a je jedine spravne ze oba dva zpusoby …

        1. Anonym | 18.07.2006 | 16:12 | Odpovědět

          Jak tak čtu na netu tak ubuntu asi mandrivu převálcuje. kvalitou i dostupností, sám asi přejdu už mě ta nefungující akcelerace a podobně štve. Koupil jsem si Linux+ a jedu.
          I ta diskuze je u ubuntu živější.

          1. Anonym | 18.07.2006 | 16:41 | Odpovědět

            Ubuntu má do převálcování Mandrivy ještě hodně daleko, je tam spousta věcí, které mě dost vadí a které je potřeba dodělat. Sám používám Ubuntu i Mandrivu, takže mohu velmi dobře posoudit. Nevím, čím myslíš dostupnost, to jsem nepochopil. Co se týče kvality, záleží spíše na adminovi systému. I sebelepší systém, v kterém se bude hrabat matlák, zkolabuje.

  10. neo | 17.07.2006 | 10:49 | Odpovědět

    Dosud pouzivam MDK 2005 LE. Todle jsem otestnul a naistaloval. Kde najdu nejake zdroje balicku k teto verzi?

    1. Anonym | 17.07.2006 | 22:37 | Odpovědět

      Nainstalloval jsem si na hdd 2007 Gnome, balíčky už nějaké z internetu můžu stahovat, ale jak mezi nimi poznám balíček, který mi doinstalluje KDE a já se doněj pak budu moci přihlásit?

    2. Anonym | 18.07.2006 | 16:27 | Odpovědět

      Skus tento link
      ftp://mandrivauser.cz/Mandrakelinux/official/10.2/i586/media

      jp

  11. Anonym | 01.08.2006 | 19:29 | Odpovědět

    Kernel 2.6.16-2, není to moc nestabilní?
    Poslední jádro je přece 2.6.16.27

    Nebo to číslování nesouví ?
    Jaká je ve skutečnosti verze jádra?

Leave a comment

Sorry, you must be logged in to post a comment. Login