Mandriva vs. Ubuntu vs. notebook MSI

Na serveru www.linuxexpres.cz dnes vyšel článek porovnávající Mandriva Linux 2008.0a Ubuntu Linux 7.10 na notebooku MSI MegaBook ER710X. Z duelu vyšla jako vítěz s přesvědčivým náskokem Mandriva.Zatímco v Ubuntu nefungovalo téměř nic, Mandriva si poradila i s AMD-ATI grafickou kartou, včetně 3D pracovníhoprostředí.

34 komentářů

  1. Honza H. | 14.11.2007 | 10:59 | Odpovědět

    Ja to tedy cetl, ale nikde jsem nenasel, ze by pod Ubuntu temer nic nefungovalo. Pokud chcete takhle propagovat Mandrivu, tak ji spis uskodite.

    1. Miroslav Cyroň | 14.11.2007 | 11:54 | Odpovědět

      1. Bohužel s instalací tohoto ovladače jsem přišel o informační obrazovku zobrazující průběh zavádění systému. Jednoduše se přestala více zobrazovat.

      2. Bohužel se ukázalo, že funkci vylepšeného vzhledu není možno zapnout. Objevila se totiž chybová hláška „The composite extension is not available.“ Nevím přesně, čí to je chyba, že se to připletlo do oficiálního vydání, ale další řešení této chyby je dáno pouze ruční konfigurací souboru /etc/X11/xorg.conf, kde je nutno na konci souboru změnit.

      3. Bohužel v Ubuntu se nepodařilo notebook úspěšně hibernovat na disk ani do paměti. Zřejmě se jednalo o nějakou chybu dané verze programu, protože na první pohled hibernace probíhala úspěšně (došlo k zastavení disku, uložení stavu), ale ani jednou se nepodařilo vypnout napájení notebooku – stále svítilo tlačítko pro zapnutí/vypnutí notebooku.

      4. wifi jako takové v okně s nastavením sítě nefigurovalo, a tak ani nefungovalo.

      1. KeySee | 14.11.2007 | 15:34 | Odpovědět

        No, ono to v kontextu celého článku nevyzerá až tak dramaticky a tak bych to také tak ostře neformuloval – prostě na tomto konkrétním notebooku se vedlo mandrivě poněkud lépe. Jinak o kvalitách obou distribucí, zejména pokud jde o vstřícnost vůči běžnému uživateli, není nutné pochybovat.

      2. Honza H. | 14.11.2007 | 20:03 | Odpovědět

        ad 1) ano, máte pravdu. Tohle bych opravdu jako problém viděl. Ale nic a nikdo není dokonalý.

        ad 2) Řešení tohoto problému ale bylo v článku popsáno, řekl bych, že to lze vyřešit velice jednoduše. Takže tohle v Ubuntu také funguje.

        ad 3) Mám takový dojem, že i Mandriva měla s hibernací potíže. Ubuntu větší, to je pravda.

        ad 4) Opět máte pravdu, wifi je u notebooku poměrně dost důležitá věc.

        Obecně si ale myslím, že říci o Ubuntu, že nefungovalo téměř nic není úplně fér.

        1. Miroslav Cyroň | 14.11.2007 | 21:47 | Odpovědět

          1. Tohle bych jako velký problém ani tak neviděl…
          2. Ano funguje, jen zapnutí není jen zapnutí.
          3. Mandriva zvládne alespoń “na disk”, Ubuntu NIC, což je u nb spolu s bodem 4 zásadní problém.

          Je jasné, že jde jen o jeden typ nb.

      3. kolemjdoucí | 09.12.2007 | 19:44 | Odpovědět

        A představte si to, že nepomohla ani ta změna na konci toho konfiguračního (změna composite z “0” na “1” v /etc/X11/xorg.conf). Pak to hlásilo hlášku: “Desktop effects could not be enable” a peripetie pokračovali. A další tipy, které jsem pak ze zoufalosti hledal i na anglicky mluvících fórech vedli k ještě větším problémům. Nakonec jsem to vzdal a Ubuntu 7.10 šlo z kompu opět pryč:( Viz můj druhý příspěvek příspěvek)

    2. paul | 17.11.2007 | 00:57 | Odpovědět

      Tak jsem pane Cyroň na Vaše doporučení zkusil Mandrivu 2008.Mohu prohlásit ,že je to jiné kafe než Ubuntu a Suse. Začínám uvažovat o zakoupení krabicové verze,přestože moje dva skenery nejsou podporované.

    3. Hobil | 09.12.2007 | 22:40 | Odpovědět

      “Když si uvědomíte, že instalujete XP SP1 z roku 2001 a normálně funguje grafické prostředí i na kartě z roku 2006 i když v nějakém generic módu ale klidně na plných 32bitů 1024*1280, tak nepochopíte, proč to nejde na 850GTO z roku 2004 na Ubuntu z roku 2006 vůbec. Možná je čas, abych vyzkoušel Mandrivu.”
      Nu kdyz vyrobce neuvolni specifikace pro svuj hardware, pak neni mozne vyrobit prislusny ovladac.

      Stava se, ze nektera distribuce si s konkretnim hardwarem sedne lip, a jina je lepsi zase na jinem, i kdyz je to vse linux. Proste je to tak, ale pravda je, ze pokud neco funguje na jednom linuxu, melo by to jit rozchodit i na ostatnich, jen to chce vic rucni prace (upravy textovych konfiguraku) a zjistit co a jak. To neni vzdy trivialni.
      Navic distra se od sebe castecne lisi, napr. adresarovou strukturou, verzi kernelu, GCC a dalsich klicovych komponent, zpusobem a parametry kompilace atd., a proto je vhodne mit pro kazdou distribuci vlastni repozirtare balicku, a to i kdyz maji balicky stejny format (napr. rpm), protoze si je distribuce kuprikladu sypou do jinych adresaru, nebo odkazuji jinam na systemove knihovny.
      Neni potreba uctivat to ci ono distro, ale pouzit to, co funguje a vyhovuje. Linux je o svobode volby.
      Zkus Mandrivu, je to dobre distro, vetsinou to funguje, ale je to jako se vsim, neco je lepsi, neco mene…
      H.

    4. Hobil | 09.12.2007 | 22:42 | Odpovědět

      Tak tenhle komentar mel byt na konci diskuze. Nevim, proc to takhle blbne.

    5. Gabriel | 13.12.2007 | 09:27 | Odpovědět

      Som spokojny s Linuxom Mandriva. Uz oddavna som pouzival Mandrake. Su to distribucie, s ktorymi som maximalne spokojny. Pokial ide o Ubuntu, dost ma sklamal. Naozaj mozem potvrdit, ze po instalacii nefungovalo takmer nic. Sice hardware detekovalo spravne, ale i tak to chcelo kopu uprav v konfiguracii, aby sa dali napr. prehravat multimedialne subory atd. Taktiez instalacie niektorych dodatocnych standardnych aplikacii nejak nefungovali. Proste Ubuntu som zatial nechal tak. Mam zial pocit, ze Ubuntu nie je vhodne pre niekoho, kto sa chce zoznamit s Linuxom.

    6. campnula | 13.12.2007 | 22:54 | Odpovědět

      Mám obdobnou zkušenost.. taky jsem se vrátil k mandrivě… hlavní pro bylo pro mě výborná komunikace při řešení problémů.
      Je to taková třešnička na dortu ,ale pro začínající lidičky jako jsem já ,je to nedocenitelné. Naposledy jsem měl krabicovou 2006 rptože 2007 mě docela dost zklamala.. ale po porblémech s nastavením hw jsem se vrátil zpátky a nelituji.

      1. tanis | 16.02.2008 | 14:01 | Odpovědět

        Tak podobne som na tom aj ja. Mna 2007 tiez sklamala, preto som sa vratil a dodnes fungujem na 2006. Ale uz taham 2008 a dufam, ze ma prekvapi. Zapis na NTFS otestujem ako prve. ;o)))))

  2. B. Horný | 15.11.2007 | 19:03 | Odpovědět

    Pan Cyroň je buď předpojaty velký fanda Mandrivy nebo ten článek evidentně nečetl …. Definice “téměř nic” se jako komentář k tomuto článku určitě nehodí! Nelžete, chlape! Mimochodem, myslím, že by se k Mandrivě 2008 hodilo ke srovnání Kubuntu na DVD s klasickým instalátorem …

    1. Miroslav Cyroň | 15.11.2007 | 19:40 | Odpovědět

      Nemohu si pomoci, ale nefunkční uspání a wifi je u nb více než “téměř” nepoužitelné.

    2. kolemjdoucí | 09.12.2007 | 19:50 | Odpovědět

      Musím se zastat názoru, že termín “témeř nic nefungovalo je nevhodný”, nespravedlivý a nepřispívá ani Ubuntu a ani Mandrivě a obecně podvědomí o žádné distribuci. Je to střelba do vlastních řad a ještě k tomu navíc nespravedlivá.
      A to mám právo v tomhle konkrétním případě tento termín kritizovat, protože jsem si s nastavováním grafiky na ubuntu vytrpěl své:) Fungovalo všechno kromě 100% podpory grafiky.

  3. AViP | 17.11.2007 | 12:11 | Odpovědět

    Nezbývá ovšem než trochu cynicky poznamenat, že ten závěr je poměrně logický – zatímco v případě Ubuntu byla testována free verze, tak v případě Mandrivy byl testován PowerPack (leda by si autor recenze dal tu práci a přehodil wallpaper a barevné schéma atd. – o čemž ovšem silně pochybuji) … a na rovinu řečeno, kdyby komerční distribuce dopadla hůř než free verze, tak by to byla hodně velká ostuda.

    Ale podle mých zkušeností s PP vs. Free verzí MDV se ani tak nejedná o “big deal” – ne od té doby, co je non-free repo k dispozici pro všechny.

  4. Kerim | 19.11.2007 | 15:56 | Odpovědět

    Vubec se mi nelibi sebechvala Mandrivy. Proc taky neuvede, jak to je s notebookem ASUS A6Km? Tam je to treba uplne naopak. V mandrive mi nejelo skoro nic, porad padala, proste des. Presel jsem na Ubuntu 7.10 a nemusim takrka nic resit. Wi-fi a veskera sit naprosto ok a to bez jakehokoli nastavovani. Jen si zaskrtnete ve spravci nesvobodnych ovladacu ovladace pro wi-fi a oni se vam sami nainstaluji a je klid. To samy s grafikou (mam NVidii 7300Go). Ovladani hlasitosti pres Fn taky funguje od samyho zacatku. Sprava napajeni po nainstalovani DSDT tabulek taky ok. Ani kompilace jadra nebyla potreba. Tohle mi proste v Mandrive 2700.1 nejelo. Jak je to ted nevim, ale je podstatne snazssi cokoli rozjet pod Ubuntu nez pod Mandrivou.

    1. AViP | 19.11.2007 | 18:35 | Odpovědět

      Vůbec se mi nelíbí uřvanost Ubuntu komunity.

      Verzi 2007.1 odpovídá 7.04, 7.10 odpovídá 2008.0, takže prosím, srovnávejte srovnatelné.

      A shodou okolností též vlastním jeden A6Km ,,, takže šetřete klávesnici, protože MDV 2008.0 na něm šlape jak hodinky.

      1. JohnnyS | 23.11.2007 | 00:06 | Odpovědět

        nevim kde berete presvedceni, ze ubuntu 7.10 se ma srovnavat s Mandrivou 2008 a ubuntu 7.04 s Mandrivou 2007.1. Vzdyt to se srovnavat proste neda! uz jen proto, ze v zakladu se u obou dister pouziva jine jadro atd atd…. LIdi neblbnete. Srovnavat ruzna distra nejde! zvolte si proste to ktere vam vyhovuje a nedelejte vlny. Pokud chcete komunite pomoci, tak napiste jaky mate stroj typ hw atd.. a co na nem pouzivate za verzi OS linux (predpokladam ze tady se bude resit Mandriva verze) pripadne jake dodatecne upravy jste pouzili…
        Dikes JohnnyS a preji mnoho zdaru vsem Linuxakum

        1. bibri | 23.11.2007 | 10:54 | Odpovědět

          Autor měl na mysli především datum vydání – tedy stáří distribuce.

  5. Kerim | 21.11.2007 | 12:04 | Odpovědět

    A jaky typ presne mate? Ja mam Q067. Podporuje Mandriva 2008 zapis na ntfs disky?

    1. AViP | 21.11.2007 | 16:19 | Odpovědět

      Mám 0052, se 32bit Sempronem (holt jsem se při koupi ulakotil).
      Popravdě, u notebooku jsem ponechal oddíl s Windows na FAT32 (t.zn. absolutně žádné problémy se čtením i zápisem kdekoliv) – šance, že na něm budu někdy zpracovávat ve Windows soubory větší naž 4 GB je IMHO hodně malá a přece jen, FAT32 je k disku o něco málo šetrnější, než NTFS.

      Na velkém počítači (byť shodou okolností také s deskou Asus) mám až dosud 2007.1 (u notebooku mi šlo o čtečku paměťových karet, kterou mi vyřešila až 2008.0, kamerku neřeším, po počátečním nadšení ji nepoužívám ani ve Windows, uznávám, že je to výmluva, ale je to prostě tak) a tam tedy bylo zapnutí zápisu na NTFS naprosto “smooth sailing” záležitost via “ntfs-config” (nebo jak je ten příkaz). U 2008.0 očekávám podobný průběh.

      1. Kerim | 22.11.2007 | 16:39 | Odpovědět

        Ja mam typ s Turionem MT 32. Docela kontroverzni procesor. Nedavno jsem prave meril kolik se bere W a az 35W pri chodu na baterii, ale ma to byt max 25W. Tak nevim. Uz stahuji novou Mandrivu 2008. Ale docela se obavam, protoze jsem za dobu pouzivani Ubuntu zlenivel. K recenzim Mandrivy mam jednu vyhradu a to, ze se recenzuje komercni verze. Chapu, ze je to logicke, ale prece jen jsem uzivatel free verzi a zajimalo by me co u free verze oproti komercni verzi chybi (respektive funguje/nefunguje).

  6. Lukáš | 28.11.2007 | 06:45 | Odpovědět

    Co se týče Ubuntu, jde si myslím o dobrý systém ale na mém počítači bohužel prohrál. Kde si bohužel nevěděl rady byl až moc nový LCD monitor.. Anis grafickou kartou si tak nějak nevěděl rady i když jde o klasickou nVidia. Po instalasi starší verze Mandriva 2007.1 rozpoznala problém který nastal u Ubuntu… Jediné co mohu vytknou obou systémů a v tom je o krok na před bohužel Windows je správa obou monitorů… Mám dva různé a buhužel ani jeden systém si nevědl rady. Jinak s ostatní hardware u mě Mandriva je o krok napřed než Ubuntu…

  7. Adler | 30.11.2007 | 14:33 | Odpovědět

    Mandriva vs. Ubuntu vs. notebook MSI
    Přečetl jsem článek na linuxpress.cz a rozuměl mu tak, že Mandriva vyšla z testu lépe, Ubuntu hůře. Proto mi jako neuvěřitelné mi připadá, co o tomto článku zde napsal Miroslav Cyroň. Jsem starší generace a tenhle způsob ohýbání faktů si pamatuji moc dobře – z Rudého práva. O co jde tady? Opravdu podle testu na linuxpressu v Ubuntu nefungovalo téměř nic? Takhle manipulovat s fakty se tady může? Bez trestu?

    PS Sám Ubuntu nepoužívám.

    1. Miroslav Cyroň | 01.12.2007 | 01:11 | Odpovědět

      Když na nb nejede wifi je to prakticky nepoužitelné. Pokud si vystačím s kabelem, koupím si velký počítač s velkou klávesnicí a obrovským monitorem. 🙂

      1. Adler | 11.12.2007 | 17:37 | Odpovědět

        Omlouvám se za přehnanou reakci z mé strany – nemyslel jsem to tak zle, s tou manipulací s fakty a tak. Asi máte dobrý kus pravdy, mně jen namíchlo to “v Ubuntu nefungovalo téměř nic”, což mi z původního článku úplně nevyplývalo. Tak se nezlobte.

  8. kolemjdoucí | 09.12.2007 | 19:34 | Odpovědět

    V Linuxu stále jen začínám. Již dva až tři roky. Nakonec jsem se vždy vrátil k oknům. Jsem velice zdatný uživatel oken až na úrovni správce. Pravdou je, že porád zkouším jen Ubuntu, protože se mě zdá nejlepší volbou díky podpoře komunity. Ale je to jen dojem. Klidně mě přesvědčte o opaku a budu naslouchat, jsem si vědom, že se mohu mýlit. Ovšem pravdou je taky to, že na Ubuntu jsem nikdy nerozjel svoji ATI X850GTO a X1800GTO2. V prvním případě to byly 6x-7.04 verze a vůbec nefungovalo grafické prostředí a nedokázal jsem si s tím poradit a ve druhém případě to bylo 7.04-7.10 a Gnome šlo, jenže nejde akcelerace. Zkrátka není funkční ani na nesvobodných ovladačích. Nic, ani na půl ani jeden efekt. Trochu ostuda pro Ubuntu. A jako Oknař to nechápu. Zvláště ten první případ, kdy nešlo gnome vůbec. Když si uvědomíte, že instalujete XP SP1 z roku 2001 a normálně funguje grafické prostředí i na kartě z roku 2006 i když v nějakém generic módu ale klidně na plných 32bitů 1024*1280, tak nepochopíte, proč to nejde na 850GTO z roku 2004 na Ubuntu z roku 2006 vůbec. Možná je čas, abych vyzkoušel Mandrivu. Rozhodně si nemyslím, že by to bylo mojí neschopností, v době, kdy jsem vlastnil 850GTO tak jsem to bez problému nainstaloval na starších nVidia kartách a v době, kdy jsem koupil X1800GTO2 a stále ji vlastním, jsem Ubuntu instaloval na dva notebooky svých přátel a ty používali integrované grafiky Intel GMA 950,X3100 a tam nebylo třeba instalovat vůbec nic, hnedka akcelrace fungovala po prvním naběhnutí po instalaci. Jak si s tím má poradit běžný uživatel, když si s tím neporadím ani já, který má zkušenosti s obslohou a nastvením PC, i když jiného OS. Budu to zkoušet dál, ale zkusím jinou distribuci.

  9. aloisam | 16.12.2007 | 10:42 | Odpovědět

    Moje zkušenost ze začátku roku, je taková, spolu s novým notebookem (Asus F2F) jsem jako naprostý začátečník, na doporučení koupil krabicovou verzi Mandrivy, nepodařilo se rozchodit zvukovou kartu plus pár dalších drobností tzn. nefungovalo téměř nic… Bez zvuku to jaksi nebylo ono, tak jsem zkusil stáhnout Kubuntu a bingo, těch pár drobností taky nefungoval, ale zvukovka ano. Takže každý a si vyzkouší, jaké distro mu na jeho PC jede (podporu pro úplně všechen hardware má jen win) nebo jenom zkrátka víc vyhovuje, sám jsem kvůli tomu krátce vyzkoušel Fedoru a PClinuxOS. P.S. Ta zpráva, v té podobě, jak je zde prezentována je manipulativní, článek vyznívá podstatně odlišně, stačil by pouze odkaz na něj a hodnocení přenechat čtenáři.

  10. Jan Radvanovsky | 22.12.2007 | 10:00 | Odpovědět

    Nevim , cim je MSI MegaBook ER710X tak vymecny. Doufam, ze ne tim , ze na nem nebyl problem instalovat Mandrivu. V praci jsem dostal compaq 6710b a u tohoto stroje pro me vysla zase jednoznacne lepe distribuce ubuntu . Tzn po instalaci fungovalo vse, vc. specialnich tlacitek. Myslim, ale ze jde spis o uspech linuxu jako alternativy k woknousum, nez o ubuntu VS mandriva.

    1. Dzuso | 30.12.2007 | 15:37 | Odpovědět

      Fakt dobre, taketo krakoviny keby mal riesit bezny uzivatel PC=99,99%
      populacie, tak PC….
      1.Vzhodi z okna
      2.Vypne a daruje nepriatelovy
      .
      #2005.04.03 Dzuso (lr (at) rsw (dot) sk)
      case “$1” in
      start)
      modprobe br2684
      modprobe ppp_generic
      modprobe pppoe
      br2684ctl -b -c 0 -a 0.1.32
      ifconfig nas0 up
      pppd call dsl-provider
      ;;
      stop)
      stopadsl
      ifconfig nas0 down
      ps h -o pid -C br2684ctl | xargs kill -s 9
      ;;
      *)
      echo “Usage `basename $0` {start|stop}”
      .
      tak toto je asi 1% vypisu na pripojenie usb modemu
      Taketo veci ma nastudovat a ovladat bezny uzivatel??? xixi
      Ze vraj …Jinak o kvalitách obou distribucí, zejména pokud jde o vstřícnost vůči běžnému uživateli, není nutné pochybovat.
      Ma to svoju logiku …. no bohuzial len tu vasu xixixi Qigigig cunik … co se pohybuje na mych strankach je divokej xixixi

  11. J. Rulc | 31.12.2007 | 10:05 | Odpovědět

    No, nevim, ale me ubuntu 7.10 taky lehce zklamalo, ale jen na chipsetu GM965 s X3100 grafikou. Jinde funguje vse, ale na tehle dabelske konfiguraci je to peklo a tydenni instalace a lazeni a kompilace vseho a stejne to neni ono…

  12. Pedros | 08.01.2008 | 23:13 | Odpovědět

    Používal jsem Ubuntu, ale GNOME a programy pod GNOME mě nějak neseděly. Vyzkoušel jsem teda kubuntu, suse, fedoru a mandrivu kvůli KDE.
    Jednoznačně vyhrála Mandriva, kterou teď používám. Přesto, ubuntu jelo subjektivně nejrychleji a neměl jsem s ničím problémy. Do suse jsem se dostal jen v záchraném modu (starší verze bez problémů), fedoru jsem nerozchodil vůbec a v Mandrivě blbne 3D akcelerace a u online TV zvuk. Takže přesto, že mě mandriva vyhovuje nejvíce, ubuntu bylo co do funkčnosti HW na mém NB lepší.

Leave a comment

Sorry, you must be logged in to post a comment. Login