Paketový zápis na běžná DVD+RW a CD-RW

ikona-dvdVětšina z Vás občas vypaluje přepisovatelná DVD či CD média (RW). Spouštění programů typu K3B i samotný vypalovací proces (byť třeba spouštěný z příkazového řádku) však trvá nepříjemně dlouho. Proto se toto odkládá a odkládá a odkládá … až zjistíte, že jste přišli o týdenní práci. Málo se ví, že i na běžná RW média lze zapisovat způsobem identickým se zápisem na HD, USB Flash či DVD-RAM – tedy pouhým zkopírováním dat. Tento způsob se nazývá paketový zápis. Pokud na médium vypalujete data pomocí paketového zápisu, nevytváří se na disku žádné sessions ani ho nemusíte přemazávat. Disk se totiž chová jako například Flash klíčenka. Zkopírujete na něj soubor, a ten se tam hned uloží, nebo smažete nějaký adresář a ten se odstraní. A to vše bez jakéhokoliv vypalovacího programu jako K3B a podobných.

V tomto článku popíši, jak na to v příkazovém řádku. Vytvářím však GUI prográmek, který bude toto zvládat při snadném ovládání myší – bude dokončen za týden.

Vaše DVD/CD vypalovací mechanika musí podporovat tento druh zápisu. Nejste-li si jisti, zadejte příkaz:

        wodim dev=/dev/cdrom -checkdrive

Samozřejmě /dev/cdrom musíte nahradit cestou k vaší vypalovačce. Cesta /dev/cdrom je běžná, pokud však například máte více optických mechanik, bude nejjistější zadat například /dev/hda nebo /dev/hdc. Pokud ve výpisu na řádku Supported modes vidíte PACKET, tak vaše vypalovačka podporuje paketový zápis.

Dále je zapotřebí mít nainstalovaný balíček udftools (červeně zbarvené přikazy musíte vykonat jako root):

        urpmi udftools

Formátování médií

DVD+RW

Formátování DVD trvá chvilku.

        dvd+rw-format -force /dev/cdrom        mkudffs /dev/pktcdvd/0

CD-RW

Formátování CD trvá naopak dlouho (minimálně 10 minut).

        cdrwtool -d /dev/cdrom -q

DVD-RW

DVD-RW se moc nedoporučuje. Nevím, nezkoušel jsem (mám samá pluska).

        dvd+rw-format -force=full /dev/cdrom        mkudffs /dev/pktcdvd/0

Připojení média k zápisu

Vytvořte zařízení /dev/pktcdvd/0 a připojte médium:

        pktsetup 0 /dev/cdrom        [ ! -d /media/packet-dvd-writer ] && mkdir /media/packet-dvd-writer        mount /dev/pktcdvd/0 /media/packet-dvd-writer -t udf -o rw,noatime        chmod 777 /media/packet-dvd-writer

Těmito příkazy jsme určili, že souborový systém udf bude připojen s volbou pro čtení i zápis (rw) a omezili jsme množství zapisovaných informací o časech úpravy (noatime), což zrychlí zápis na disk. Nyní můžeme libovolně mazat a zapisovat soubory na DVD/CD, (čili v adresáří /media/packet-dvd-writer). Každé připojení a odpojení disku by mělo trvat několik vteřin, závisí na množství dat, které se musí vypálit na disk z bufferu.

Odpojení média

Po odpojení disku (umount /media/packet-dvd-writer) bychom měli vymazat “virtuální” zařízení příkazem pktsetup -d 0

        umount /media/packet-dvd-writer        pktsetup -d 0

Výhody

  • Rychlý zápis.
  • Levná média.

Nevýhody

  • Médium je mnohem více namáháno a to zkracuje jeho životnost (která je i tak setinová oproti “nezničitelnému” DVD-RAM).
  • Větší riziko ztráty dat, nedoporučuji na cenné zálohy.

11 komentářů

  1. James_Scott | 11.05.2008 | 12:09 | Odpovědět

    Musim uznat, velmi povedenej clanek 🙂

    1. xwinus | 12.05.2008 | 14:14 | Odpovědět

      Hmm, podobný a pěkný článek je také na

      http://www.lionel.ic.cz/clanky/paketovy-zapis.html

      1. Miroslav Cyroň | 12.05.2008 | 14:40 | Odpovědět

        Ano, z něj jsem hodně čerpal. Upozorňuji, že je tam chybička u mountu, také zavádět moduly do jádra není v novějších MDV třeba.

  2. Anče | 11.05.2008 | 13:04 | Odpovědět

    ano jiste nektere veci proste jdou protoze je to linux…. coz vsak neznamena ze bychom je meli delat.

    rwcko vam odejde do jednoho roku pokud jej pouzivate alespon 1 tydne…

    proc si tedy nekoupit kvalitni philipsacky DVD-RAM 5x, co?

    1. Miroslav Cyroň | 11.05.2008 | 13:42 | Odpovědět

      Teda dalo práci dostat Váš text pod článek – inu “Kvalita firmy Marwel”…

      2. Tím myslíte desku či mechaniku? Jinak, u placky je to fuk, nové mechaniky mají dvou letou záruku 😀 . Tipuji, že myslíte placku, a to mně fakt netrápí – jenom je třeba nespoléhat na 1 placku, ale střídat 2 nebo provádět kopii i na HD, a občas zálohovat klasicky.

      3. Nebo Flash, externí HD či disketovku… 🙂 No, někdo holt nemá či má, ale potřebuje něco přenést na jiný komp vybavený jen RW, atd.

      Zmiňovaný GUI progránek je hotov, otestovat, zabalit… S ním je paketový zápis na RW pohodlný – sám jej již dva dny používám.

  3. strublos | 11.05.2008 | 14:59 | Odpovědět

    Clanek me velice zaujal tak jsem to chtel taky zkusti ale trochu jsem se zasekl 🙁

    cdrecord
    bash: cdrecord: command not found

    urpmi cdrecord
    Balíček cdrkit-1.1.2-4mdv2007.1.i586 je již nainstalován
    Balíčky cdrkit-1.1.2-4mdv2007.1.i586 nelze nainstalovat

    Mandriva 2007.1, poradite v jakem je balicku?

    1. Miroslav Cyroň | 11.05.2008 | 15:45 | Odpovědět

      Nevím, prostě jej mám… Nyní se používá wodim (wodim dev=/dev/cdrom -checkdrive), jdu to změnit.

      1. Radek Šesták | 11.05.2008 | 19:12 | Odpovědět

        Gratuluji, výborný článek. Je to určitě užitečná věc, kterou může využít každý kdo chce. Ve Win vista se o tom paketovém zápise píše jako by to bylo nejlepší na světě a je použit jako výchozí, tak proč to nevyužít i v linuxu. Při dnešních cenách médií mi roční životnost RW jako problém nepřipadá.

        1. bibri | 11.05.2008 | 22:50 | Odpovědět

          Musím se přiznat, že osobně mám o užitečnosti tady té věci trochu pochyby – už od doby, co všichni začali před x lety prezentovat jako skvělou novinku DVD-RAM (je celkem jedno, jestli je to DVD-RAM nebo ten UDF zápis na RWčka, vyjde to nastejno).

          Tváří se to sice jako normální disk, ale DVD médium ani mechanika není na takovou práci připravena. Za prvé je to pomalé – mechaniky mají moc pomalý seek. Za druhé: běžnou mechaniku odrovnáte za rok normálním používáním, při soustavném používání tohoto (ukládání/čtení) jí dávám tak dva měsíce. V záruce sice je, ale kdo to má pořád vyměňovat?

          Chápu, že se to celé navrhovalo v době, kdy mohlo DVD médium nahradit pevný disk. Ale dneska? Flashdisk o velikosti 4GB pořídíte za 380 Kč s DPH, je to mnohem rychlejší a pohodlnější, USB porty jsou všude už mnoho let. Takže za třetí – k čemu to je? Pokud spočívá celá přitažlivost pouze v tom, že mohu kopírovat do adresáře místo používání K3B tak to nevím…

          1. Miroslav Cyroň | 12.05.2008 | 10:52 | Odpovědět

            Ano, pokud laser skáče po sektorech, běžná mechanika se huntuje, o tom žádná.

            Týče se však pouze velkého objemu dat. Domnívám se, že pokud se zálohují např změny 5-10 MB, je paketový zápis k mechanice možná šetrnější, než klasika. Nemluvě o čase.

            Dokáži si však představit i situace, kdy toto budete muset porušit. Například zjistíte, že potřebujete nutně vypálit film a za chvíli jede autobus. Třeba.

            Pokud by se praktikovalo časté pálení velkých souborů, řešením je DVD-RAM mechanika, která je na toto stavěna. V ní pavk můžete klidně zapisovat paketově i RW (třeba kvůli přenášení dat na komp s běžnou optickou mechanikou).

            Když tak mě někdo opravte.

            1. Miroslav Cyroň | 12.05.2008 | 11:01 | Odpovědět (Komentáře se nebudou odsouvat pod tuto úroveň)

              Jinak USB FD je většinou výhodnější, ale ne úplně vždy (nemáte volné místo na FD, Váš nebo cílový PC nedisponuje USB).

Leave a comment

Sorry, you must be logged in to post a comment. Login