Úprava RAW fotek z digitálních zrcadlovek v Linuxu — RawTherapee #5

raw-rawtherapee-logoSeriál o RAWu v Mandriva Linuxu se po osmi dílech dostal do svého konce. Naše poslední zastavení bude snad poučné pro všechny, nejen začínající fotografy. Krom tvorby výřezů ze snímků se podíváme na srovnání geometrie objektivu (například při fotografii s krátkým sklem — malou ohniskovou vzdáleností objektivu) i geometrií kompozice snímků (natáčením roviny). A nakonec velmi silná zbraň RawTherapee — opravy nedokonalostí objektivů — ztemnění okrajů (vinětace) a barevnou (chromatickou) vadu.

Malá odbočka k minulému dílu

Před tím, než se vydáme po stopách záložky Transformace, se musím vrátit k minulému dílu a barevnému šumu. Napsal jsem, že jsem nepřišel na jediné místo, kde se toto projevuje. No, při tvorbě dalšího dílu a zpracování jiné fotografie se mi konečně dostalo poznání. Pokud vyfotíte například noční oblohu, při pozorném prohlížení snímku v temných částech objevíte podivně zabarvené pixely. Tato barevná koláž, ve které je nejlépe vidět purpurová, vzniká při snímání obrazu a je dána jednak principem, jakým se tvoří ve foťáku barvy a jednak vysokou hodnotou citlivosti ISO. Skutečný efekt tato funkce má až při vyšších hodnotách parametru poloměr. Podívejte se na následující dvojici detailu oblohy bez odstranění barevného šumu a poté, co byla tato funkce zapnuta.

Barevný šum ve fotografii -- pokud nevidíte rozdílu, je třeba upravit kontrast a jas monitoru

Barevný šum ve fotografii -- pokud nevidíte rozdíl, je třeba zobrazit si plnou velikost a upravit kontrast a jas monitoru

Výřez

V mnohé literatuře o fotografování se dovíte, jak má správná fotografie vypadat. Pokud k tomu připíší poznámku, že správný fotograf dělá fotky na poprvé, tj. nedělá výřezy, nevěšte hlavu. Nikdo se nenarodil dokonalým a toto vidění si musí každý vypěstovat. Ze začátku budete muset čas od času k výřezu ze snímku sáhnout. V tuto chvíli vám zajisté přijde vhod právě funkce výřez. K dispozici máte několik pomůcek, které vám budou k dispozici v průběhu vaší práce. V první řadě je to pravidlo třetin, diagonály a nakonec pravidlo zlatého řezu — při zvolené pomůcce se ve výřezu zobrazí pomocné vodící čáry tak, že hned vidíte přesnou kompozici prvků na snímku.

Všimněte si, že o výřezu jsem již jednou mluvil a to v prvním díle o RawTherapee — ořezávání se dá zapnout i z nástrojové lišty nad upravovaným obrázkem.

Je možné zamknout výběr na různých hodnotách poměrů mezi stranami, od klasického 2:3, 3:4 či čtvercovém 1:1 a další. Samozřejmostí je volba orientace výběru Na výšku/Na šířku. Výborná funkce je přepočet velikosti výřezu dle nastaveného DPI. Rovnou tak vidíte, jak velká bude vytištěná fotografie, pokud budete tisknout v poměru 1:1 na tiskárně s konkrétním DPI. Je třeba podotknout, že vyšší DPI znamená vyšší kvalitu tisku, ale také menší obrázek.

Změnit rozměry

Spolu s funkcí výřezu je spojena i funkce změnit rozměry. Můžete zde buďto přímo nastavit výsledný rozměr snímku v pixelech, nebo jej upravit procentuálně. Máte na výběr několik metod přepočtu. RawTherapee totiž hodnoty pixelů může počítat několika způsoby.

  • Nejbližší je velice rychlý algoritmus, který přebírá obrazovou informaci z okolních pixelů a nic nedopočítává. Výsledek ovšem je v nižší kvalitě.
  • Bilineární dává již lepší výsledky než algoritmus nejbližší, ale stále to není nejlepší volba.
  • Bikubická metoda je rozhodně nejsložitější a nejnáročnější na čas, ovšem výsledky jsou mnohem lepší a stojí za to si na ně chvilku počkat.

Na výsledek těchto tří interpolací se prosím podívejte na následující trojici snímků. Nejlépe rozdíly těchto metod objevíte při maximálním zvětšení (4x), co je možné nastavit. Pusťte si k tomu detail a, stejně jako na následujících ukázkových snímcích, stačí 100% zvětšení. Bikubická volba volba je výchozí a doporučuji ji zachovat.

Tři možné interpolace při změnách rozměrů obrázku. Detaily jsou v poměru 1:1 -- po klepnutí uvidíte skutečný výsledek

Tři možné interpolace při změnách rozměrů obrázku. Detaily jsou v poměru 1:1 -- po klepnutí uvidíte skutečný výsledek

Otáčení

V některých chvílích se můžete při zpracování rozhodnout, že vašemu uměleckému záměru by se více hodilo, kdyby byl horizont lehce diagonální. Nebo naopak — že vám lehce utíká rovina horizontu, přičemž byste jej rádi skutečně vodorovný. V RawTherapee toto jednoduše napravíte. Stačí klepnutím a tažením vyznačit rovinu a snímek se natočí tak, aby tato rovina byla vodorovná. Případně je možné určit toto natočení hodnotou v úhlu. Zatržítko vyplnit snímek automaticky ořízne tak, abyste neměli žádné černé plochy vzniklé při rotaci. Práce s takto rotovaným snímkem je poté o něco rychlejší — snímek je zmenšen a zpracovává se menší množství dat. Pokud nezvolíte volbu vyplnit, možná využijete volbu automatického ořezu. Tato volba pouze nastaví hodnoty výřezu tak, aby snímek neměl žádné černé okraje a oříznutí bude provedeno až při ukládání obrázku. Automatický ořez je tedy univerzálnější — oříznutí můžete dále upravovat a provádět nakonec jen jednou. Na snímku můžete vidět snímek, který jsem rotoval o -31 stupňů a poté dal automaticky ořezat. Pokud bych zatrhl volbu vyplnit, nadále bych pracoval pouze se světlou částí.

Otočení snímku o -31 stupňů a následné automatické ořezání

Otočení snímku o -31 stupňů a následné automatické ořezání

Oprava zkreslení objektivu

Některé objektivy, zvláště ty levnější, zkreslují skutečnost. Nejvíce se toto děje při kratších ohniscích objektivu. Máte-li pocit, že je geometrie fotografií pokřivená, zkuste si pohrát s touto funkcí. Záporné hodnoty opraví sudovitost snímku, zatímco kladné hodnoty opraví propadnutí geometrie do středu snímku.

Musím upozornit, že od ohniskové vzdálenosti asi 35 mm (v přepočtu na kinofilm) bude zkreslovat každý objektiv — děje se tak kvůli projekci kulové plochy na rovinu. Zkreslování (projekce) je vždy, ale od zmiňované hodnoty již se silněji projevuje.

Jak moc (a kterým směrem) váš objektiv při kterém ohnisku zkresluje si můžete poměrně jednoduše zjistit. Vytiskněte si pravidelnou pravoúhlou síť čar s rozestupy. Tento papír vyfoťte tak, aby střed snímku byl ve středu sítě a foťte kolmo na snímek. Tohoto dosáhnete nejlépe za použití stativu. Pokud jsou všechny čáry na snímku rovnoběžné, váš objektiv nezkresluje.

Na levé straně snímku je simulována sudovitá geometrie pravoúhlé sítě, zatímco na pravé straně je simulován propad geometrie

Na levé straně snímku je simulována sudovitá geometrie pravoúhlé sítě, zatímco na pravé straně je simulován propad geometrie

Odstranění barevné vady

Původ barevné vady (také je možné setkat se s termínem “chromatická aberace”) je nutné hledat v základních principech fyziky šíření světla — lomu světla na změně prostředí. Pokud světlo prochází změnou prostředí (ze vzduchu do skla či naopak), mění svůj směr. Proto lžíce ponořená do sklenice s vodou vypadá jako zlomená. Je ovšem nutné k tomu dodat, že velikost takovéhoto zlomení (ohybu) je silně závislá na vlnové délce světla — na jeho barvě. Tímto principem například vzniká duha v přírodě či na skleněném hranolu. Stejně se to děje i u objektivu. Když světlo prochází skrz soustavu čoček, červené a modré paprsky se ohýbají různě a na některých místech může vzniknout barevná vada. Nejvíce se to projevuje na místech s vysokým kontrastem — u takovýchto míst poté vidíte modro-červenou auru. Je nutno podotknout, že většina objektivů mívá různé mechanismy právě proti barevné vadě. Míra barevné vady závisí také na použité cloně na snímku a mnohém dalším. Jednoduchou úpravou dvou hodnot — červené a modré — celkem kvalitně odstraníte barevnou vadu. Je třeba na detailu mít aspoň 200% zvětšení a toto pořádně překontrolovat.

Barevná vada na velmi levném objektivu a její odstranění v RawTherapee

Barevná vada na velmi levném objektivu a její odstranění v RawTherapee

Oprava vinětace

Vinětace (ve starší literatuře bývá též označována označována za “okrajové ztemnění snímku”) se projevuje při širším ohnisku nejčastěji ve spojení s nevhodnou sluneční clonou, ale u některých objektivů není nutné ani to a vinětace se projeví. Okrajové ztemnění snímku má několik příčin, přičemž nejčastěji je to konstrukce objektivu: objektiv sám stíní vnější paprsky jdoucí z větších úhlů. Vinětace se projevuje ztmavením okrajů snímku. V RawTherapee jednoduše odstraníte vinětaci pomocí dvou táhel poloměru a míry.

V dnešní době na tom objektivy již nejsou tak špatně, jako tomu bývalo dříve. Například sehnat dostatečně špatný objektiv s dostatečně výraznou barevnou vadou byla práce na půl dne, stejně tak výrazná vinětace. Samotná oprava vady je v RawTherapee věcí několika vteřin.

Vinětace se nejlépe odhalí, pokud vyfotíte čisté bezmračné nebe, když bude slunce tak 30 stupňů nad obzorem. V tu chvíli je nebe rovnoměrně osvětleno a takže na fotografii nebe, když máte slunce za zády, objevíte vinětaci snadno. Nastavením Poloměru určujete, velikost oblasti, ve které se má vinětace odstranit, mírou určujete, jak moc se vinětace projevila.

Odstranění vinětace na snímku

Odstranění vinětace na snímku. Ideálně by nebe bylo bez mraků

Díky a na shledanou!

Vinětací jsme se dostali až na samý závěr seriálu. Osm dílů jsme upravovali fotky a bavili se o tom, jakým způsobem docílit pěkné výsledného výsledku připraveného do tisku či k publikování na netu. Přeji vám tedy již jen dobré světlo — možná se někde na lovu obrázků potkáme :).

Perlička na závěr: vypadá to, že program RawTherapee bude uvolněn pod svobodnou licencí GPL, což je jistě dobrá zpráva pro všechny jeho uživatele. Téměř určitě se pak objeví v softwarových zdrojích  Mandriva Linuxu.

5 komentářů

  1. IrenaS | 24.11.2009 | 15:46 | Odpovědět

    Díky, díky, díky. Za báječný seriál. Má pochvala!
    Ira

  2. Stabilita | 25.11.2009 | 15:54 | Odpovědět

    Předně chci poděkovat autorovi za výborný seriál!

    Chci se zeptat, jaké máte zkušenosti se stabilitou RawTherapee? Ja jsem o víkendu nainstaloval nejnovější verzi (2.4.1) a zkusil s ní zpracovat nějakých 80 fotek. A musím říct, že střední doba mezi pády programu činila doslova pár minut, program snad nikdy nevydržel pracovat déle jak 10 minut. Pády byly náhodné, nevypozoroval jsem, že by ho shazovala nějaká konkrétní operace. Bylo to sice pod Windows, ale to by nemělo mít takový vliv…

    Je to škoda, protože mi RT přišel o hodně lepší, než UFRaw.

    Ještě k těm ořezům v článku: Záleží i na “žánru”. Pokud fotografujete “reportáž”, tak musíte hlavně včas “zmáčknout”, abyste situaci vůbec zachytili, na nějaké ladění kompozice prostě není čas. Pouze musíte zachytit scénu dostatečně širokou. Řezat se dá v pohodě, s přidáváním nezachycené části scény je to _mnohem_ horší 🙂

    1. Peťoš Šafařík | 25.11.2009 | 16:02 | Odpovědět

      Oběma velice děkuji a těší mě, že se seriál líbí (líbil). Psal jsem jej s chutí a radostí 🙂

      Se stabilitou jsem problémy neměl. Autor sám radí, pokud něco nefunguje či často padá program, tak provést ‘restart nastavení’.

      Je jasné, že je lepší “nějaká fotka než žádná fotka” 😀 Souhlasím s Vámi.

  3. franta851 | 29.11.2009 | 23:01 | Odpovědět

    Taky si tento serial rád čtu. Člověk tak zjistí co ještě nezná, nebo jak to jde udělat jednodušeji.

  4. Peťoš Šafařík | 03.12.2009 | 20:48 | Odpovědět

    RawTherapee je nyní už i v mém repozitáři:
    http://physics.muni.cz/~petos/mandriva

    Ovšem pouze pro 32bit!!

Leave a comment

Sorry, you must be logged in to post a comment. Login